از کتابخانه‌های IBBY در غزه پشتیبانی کنید

ده سال از زمانی که کتابخانه‌های دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY در غزه آغاز به کار کردند می‌گذرد. از آن زمان زندگی در غزه نه تنها بهتر نشده بلکه در بسیاری موارد بدتر هم شده است: جنگ غزه در سال ۲۰۱۴، ادامه‌ی اشغال ستمگرانه، محدودیت‌ها و محاصره‌ی غزه. برای بسیاری از کودکان، کتابخانه‌های IBBY پناهگاه و مکانی برای امید هستند: آن‌ها هم‌چنان به پشتیبانی و تمرکز ما نیاز دارند و مهم‌تر از همه این که نباید بگذاریم این کودکان فراموش شوند.

در سال ۲۰۱۲، IBBY بند جدیدی را به اساس‌نامه‌اش اضافه کرد که بر اساس آن حفظ حقوق کودک و پشتیبانی از آن به بخشی از وظایف این سازمان تبدیل شده است. یک کتابخانه در بخش شمالی بیت حانون در نزدیکی مرز اسرائیل قرار دارد و یکی دیگر در جنوب و در شهر رفه در نزدیکی مرز مصر. با این وجود در سال ۲۰۱۴ کتابخانه‌ی «العطا» در بیت حانون به طور کامل ویران شد. از سال ۲۰۱۵ کتابخانه‌ی «السکه» به عنوان جایگزین موقت آن تا زمان بازسازی کامل کتابخانه‌ی پیشین مشغول به کار است.

جنگ غزه، سال‌های طولانی اشغال و تداوم محاصره‌ی غزه شرایط بسیار ناگواری را به وجود آورده‌اند که نیازمند اقدام سریع سازمان‌های بشردوستانه‌ی محلی و بین‌المللی است. کودکان غزه در نتیجه‌ی فاجعه‌ی انسانی که در این منطقه در حال رخ دادن است، قربانیان نقض اساسی حقوق‌شان هستند.

این فراخوان برای گردآوری سرمایه‌ی مورد نیاز برای باز نگه داشتن و ادامه‌ی فعالیت این کتابخانه‌ها، دادن امید به این کودکان و باز کردن مسیری به سوی آینده‌ای بهتر است.

نماینده‌ی IBBY در فلسطین (PBBY) و سازمان IBBY به سازمان‌دهی کتاب‌درمانی و فعالیت‌های دیگری بر اساس خواندن خلاق می‌پردازند تا افزون بر پشتیبانی از سوادآموزی، اندکی آسودگی و تسکین برای این کودکان بحران‌زده به ارمغان آورند.

برای کمک به این برنامه به www.ibby.org بروید.

بخش بزرگی از بودجه‌ی مورد نیاز برای راه‌اندازی این کتابخانه‌ها به وسیله‌ی نویسنده‌ی بزرگ آمریکایی کتاب‌های کودکان، کاترین پترسون و بنیاد خانوادگی‌اش تأمین شده است.

 

کتاب برای نسل جوان

دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان

 

برگردان:
هورزاد عطاری
Submitted by editor71 on