روز جهانی تنوع فرهنگی و گفتگو و توسعه در راه است

۲۱ می برابر با ۳۱ اردیبهشت روز جهانی تنوع فرهنگی و گفتگو و توسعه است. این روز فرصتی است تا ارزش‌ تنوع فرهنگی را بهتر دریابیم و مهارت‌های خود را در زمینه همزیستی ارتقا ببخشیم.

تنوع فرهنگی میراث مشترک بشریت است. تنوع فرهنگی منبعی است برای نوسازی اندیشه ها و جوامع. از طریق مطالعه فرهنگ ها از همدیگر شناخت پیدا می کنیم و روش جدیدی را برای اندیشیدن می آموزیم. تنوع فرهنگی فرصتی است برای صلح و توسعه پایدار.
ایرینا بووکوا مدیرکل یونسکو در پیام خود که به این مناسبت منتشر کرده است می گوید:‌ "تنوع فرهنگی منبع ارزشمندی است برای رسیدن به اهداف توسعه که شامل مبارزه با فقر، ترویج برابری جنسیتی، آموزش همگانی و حقوق بشر است و ما باید این مسئله را در برنامه ریزی هایمان برای رسیدن به توسعه پایدار دخالت دهیم.
گزارش ۲۰۱۳ درباره اقتصاد خلاق سازمان ملل متحد که با همکاری یونسکو و برنامه توسعه سازمان ملل متحد منتشر شد، نشان می دهد که اقتصاد خلاق یکی از بخش های به سرعت در حال رشد در جهان است. ارقام نشان می دهند که تجارت خدمات و کالاهای خلاق در سال ۲۰۱۱ به ۶۲۴ بیلیون دلار رسید که بیش از دو برابر مبلغی است که بین ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ از این تجارت به دست آمد. از طراحی های دیداری- شنیداری تا تولید، از هنرهای اجرایی تا رسانه های نو، از صنعت نشر تا هنرهای تجسمی، نمودی از تنوع در خلاقیت است که از تنوع فرهنگی ما سرچشمه می گیرد. تنوع فرهنگی منبعی است برای اشتغال و درآمد، انتقال هویت و معیارهای جمعی، کمک به همبستگی اجتماعی و عزت نفس در دنیای جهانی شده. بزرگترین نقطه قوت کالاها و خدمات فرهنگی نهفته در طبیعت دوگانه اقتصادی و فرهنگی شان است.

ما به دوره ی جدیدی از محدودیت منابع وارد شده ایم و باید قوی‌ِترین منبع تجددپذیرمان یعنی هوش و خلاقیت انسان ها را از قید و بند آزاد کنیم. تنوع فرهنگی محرک خلاقیت است. سرمایه گذاری روی خلاقیت می تواند جوامع را دگرگون کند. وظیفه ماست که با آموزش و گسترش مهارت های بین فرهنگی میان نسل جوان به حفظ تنوع فرهنگی کمک کنیم و بیاموزیم در کنار یکدیگر با تنوع زبانی، فرهنگی و مذهبی زندگی کنند."

یونسکو برای جشن گرفتن این روز چند فعالیت پیشنهاد کرده است:

  • کودکتان را با قصه های سنتی فرهنگ خودتان آشنا کنید و آن ها را در هنگام خواب برای فرزندانتان روایت کنید
  • زبانی جدید را از کسانی که به آن زبان صحبت می کنند یاد بگیرید و به طور مرتب با او تمرین کنید
  • هنگامی که به کشور جدید سفر می کنید، با مردم محلی هم صحبت شوید و اطلاعاتی را درباره فرهنگ منطقه به دست بیاورید که شاید راهنمای تورتان به آن ها توجه نکنند.
  • در شهرهایتان جشنواره های فرهنگی راه بیندازید و فرهنگ اقلیت ها را به نمایش بگذارید
  • از آموزشگاه های موسیقی دعوت کنید که کنسرت های موسیقی چندفرهنگی برگزار کنند
  • از هنرمندان کشورتان که در کشوهای دیگر زندگی کرده اند دعوت کند تا درباره تاثیر مثبت فرهنگ کشور میزبان بر روی آثارشان صحبت کنند
  • دانش آموزانتان را تشویق کنید که دوستان مکاتبه ای از کشورهایی با پیشینه جغرافیایی و مذهبی دیگر پیدا کنند و با آن ها درباره ی تجربه ها، تفاوت ها و شباهت های فرهنگی شان گفت و گو کنند. 
  • برگزار کردن نشستی درباره این که چگونه فرهنگ ها بر همدیگر تاثیر می گذارند: برای نمونه فلان ضرب المثل چینی را می توان در سنت عربی هم یافت یا تخته نرد بازی است که هم در ایران و هم در یونان طرفدار دارد یا  تاتو کردن هم در امریکای شمالی و هم افریقا استفاده می شود
     
Submitted by editor3 on