ایوان منحصر به فرد

عنوان لاتین
The One and Only Ivan

ایوان گوریل آرامی است که به ندرت از چیزی ناراحت می‌شود. او در یک مرکز تفریحی بازی‌های ویدیوئی زندگی می‌کند. ایوان خاطره‌ای از گذشته‌اش ندارد و در حال زندگی می‌کند؛ عاشق نقاشی کشیدن است و به چیزی جز هنر فکر نمی‌کند... تا اینکه روبی، بچه فیل، وارد می‌شود و ایوان می‌تواند زندگی را از دریچه‌ی چشم‌های روبی ببیند.

ورود روبی یعنی شروع تغییر، تغییر برای زندگی بهتر. این رمان مصور که بر پایه ی یک داستان واقعی نوشته شده داستانی است درباره ی دوستی، هنر و امید.

این کتاب برنده ی مدال نیوبری ۲۰۱۳ یکی از معتبرترین جایزه های ادبیات کودک شده است و از آن به عنوان کلاسیک های ادبیات کودک نام برده می شود که همانند داستان «کارتونک شارلوت» کودکان در هر دوره ای از خواندن آن لذت خواهند برد.

کاترین اپلگیت سال ۱۹۵۶ در آمریکا متولد شده است. آثار او بارها مورد تقدیر قرار گرفته و تاکنون سی‌وپنج میلیون نسخه از مجموعه‌ی Animorphs که با همراهی همسرش نوشته، در سراسر جهان منتشر شده است.

گزیده‌هایی از کتاب

توی قفسم دراز می‌کشم. باب روی شکمم می‌خوابد. هر دو جولیا را تماشا می‌کنیم که مشق‌هاش را می‌نویسد. به نظر نمی‌آید این کار را دوست داشته باشد، چون بیشتر از همیشه آه می‌کشد. دوباره، برای بار صدم، شاید هم هزارم، به تکه‌ی گمشده در نقاشی‌ام فکر می‌کنم. و برای بار صدم، شاید هم هزارم، به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسم.

جورج با جاروش از کنارمان رد می‌شود. جولیا می‌گوید: «بابا، می‌شود یک چیزی بپرسم؟» جورج جمله‌ی او را تصحیح می‌کند: «ممکن است؟ درستش این است، حالا بپرس.» جولیا نگاهی به کاغذش می‌اندازد: «چه فرقی هست بین ناظم و نظام؟» جورج لبخندی می‌زند و می‌گوید: «اولی یعنی کسی که توی مدرسه مواظب رفتار بچه‌هاست مثل خانم گارسیا. دومی یک جور عقیده است و غلط یا درست بودن یک کار را نشان می‌دهد؛ مثلا طبق نظامی که من بهش اعتقاد دارم، اجازه ندارم به جای دخترم مشق‌هاش را بنویسم.»

برگردان
کیوان عبیدی آشتیانی
تصویر اضافی
تصویرگر
Patricia Castelao, پاتریشیا کاستلااُ
تهیه کننده
گروه کتابشناسی کتابک
سال نشر
۱۳۹۲
ناشر
نویسنده
Katherine Applegate , کاترین اپلگیت
Submitted by editor on