خودت داستان بنویس

عنوان لاتین
How to write a story

کتاب «خودت داستان بنویس» کتابی است سرشار از فعالیت‌های جذاب که خلاقیت خواننده را به جریان می‌اندازد؛ کتابی با ایده‌های ناب و الهام‌بخش برای یک شروع خوب، خلق شخصیت‌ها و طرح و نقشه‌های بسیار در نوشتن یک داستان.

کتاب «خودت داستان بنویس» نوشتن را به فعالیتی هیجان‌انگیز تبدیل می‌کند که با ساختن یک طرح داستانی کامل و شخصیت پردازی قوی می‌توان داستانی جذاب نوشت آن چنان که خواننده قادر به کنار گذاشتن آن نباشد.

نویسنده کتاب «خودت داستان بنویس» در شش بخش و با هدف ایجاد مهارت در داستان-نویسی، به نکاتی در باره نوشتن و خلاقانه نوشتن می‌پردازد. هر بخش از کتاب با تمرین‌هایی برای نوشتن پایان می‌یابد و در ادامه کتاب، روش‌هایی برای نوشتن خلاقانه نیز پیشنهاد شده است. پیشنهادهایی برای وقتی که ذهن قفل می‌کند و قادر به ادامه نوشتن نیست، شیوه‌هایی برای یک شروع خوب، به کارگیری روش‌هایی برای تقویت مهارت نوشتن و ... . در پایان، کتاب به عادت‌های چند نویسنده موفق در حین داستان‌نویسی اشاره می‌کند.

 سرفصل‌هایی که در کتاب «خودت داستان بنویس» به عنوان اصلی‌ترین عناصر داستان‌نویسی اشاره شده است عبارتند از:

  • تخیل، که به عنوان زیربنای اصلی داستان‌نویسی شمرده می‌شود
  • شخصیت‌پردازی، از موثرترین عناصر ادبی است. اهمیت هم‌خوانی شخصیت‌های داستان با فضا و موقعیت‌های طراحی شده و باورپذیری رفتارها و کنش‌های آن‌ها، موضوعاتی هستند که کتاب مفصل به آن‌ها پرداخته است.
  • طراحی داستان، عنصر با اهمیت دیگری است که در آن نویسنده موضوع و شخصیت‌های داستان را می‌پروراند. یک داستان خوب داستانی است با اوج و فرودهایی برانگیزاننده، با آغازی خلاق، میانه‌ای باشکوه و پایانی حیرت‌انگیز.
  • زاویه دید، راوی داستان است، این که داستان از نگاه چه کسی روایت می‌شود. راوی می تواند اول شخص (منِ راوی) یا سوم شخص (دانای کل) باشد یا ممکن است یک داستان از نگاه‌های مختلفی روایت شود.
  • لحن داستان، نویسنده می‌بایست برای داستانش لحن مشخصی را انتخاب کند. لحن داستان می‌تواند آمیزه‌ای از شادی، ترس، ناراحتی و ... باشد ولی یک دستی و هماهنگی لحن در کل داستان موضوعی بسیار با اهمیت است.
  • فضای داستانی، همان صحنه‌پردازی داستان است و این که مشخص شود داستان در چه زمانی و کجا اتفاق می‌افتد.
  • دستورزبان، واژه‌ها و شناختن نقشی که در جمله ایفا می‌کنند، ساختار درست جمله‌ها، به کارگیری نشانه‌ها و استفاده درست از علامت‌های نگارشی و ... از جمله مواردی است که به شکل‌گیری یک داستان خوب کمک می‌کند.

در پیوست، بخشی از فصل اول کتاب را می‌توانید دانلود کنید و بخوانید.

درباره نویسنده کتاب «خودت داستان بنویس»

سیمون چشایر نویسنده بریتانیایی کودک و نوجوان، در سال ۱۹۵۴ متولد شده است. او بیشتر داستان‌های علمی- تخیلی می‌نویسد و اولین رمان خود را به نام «جرمی براون از سرویس مخفی» در سال ۱۹۹۷ منتشر کرد.

نویسنده کتاب خودت داستان بنویس

 

 

گزیده‌هایی از کتاب

این کتاب کمک می کند تا:

  •  بفهمید داستان‌ها چگونه سرهم مي‌شوند،
  • سلول‌هاي خاكستري مغزتان را به كار بيندازيد و به ايده‌هاي بزرگ برسيد،
  • داستان تان را بنویسید و به دیگران ارائه کنید،
  • با واقعيت‌هاي هيجان‌انگيز درباره نويسندگان و دنياي نوشتن آشنا شويد!
  • می توانید این کتاب را صفحه به صفحه از اول تا آخر بخوانید...
  • یا این که به هر کجای آن که خواستید، شیرجه بزنید و هی در صفحات عقب و جلو بروید!
  • تمرين‌هاي جالب اين كتاب، پر است از نكته‌ها و فوت‌وفن‌هاي داستان‌نويسي!
برگردان
حبیب یوسف زاده
تصویر اضافی
تصویرگر
Kate Pankhurst, کیت پانکهورت, محمود مختاری
تهیه کننده
ویکتوریا فاتحی
سال نشر
۱۳۹۵
نویسنده
Simon Cheshire , سیمون چشایر
ویراستار
شهرام شفیعی
گروه سنی
فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا
Submitted by editor3 on