پسر کوچک و ماهی بزرگ

عنوان لاتین
The little boy and the big fish

«پسر کوچک و ماهی بزرگ» داستان پسرکی است که با مادر و جانوران خانگی‌اش در حومه شهر زندگی می‌کند. او که به ماهی‌گیری علاقه دارد روزی برای گرفتن ماهی به لب آب می‌رود، بخت یارش می‌شود و ماهی بزرگی به تورش می‌افتد. پسرک شاد و خوش‌حال ماهی را به خانه می‌برد و در وان حمام می‌اندازد، اما ماهی بزرگ است و در خانه جدیدش نمی‌تواند به‌راحتی شنا کند. ماهی از این اسارت غمگین و بیمار می‌شود و ... ، پسرک او را آزاد می‌کند و خود از رهایی ماهی شاد می‌شود.

پسرک در روند دوستی و عشقی که به ماهی دارد رشد می‌کند و به آگاهی می‌رسد. او که ماهی‌اش را دوست دارد، برای‌اش گل می‌آورد، کتاب می‌خواند و ... سرانجام پی می‌برد که شادی ماهی در رهایی است و اگر ماهی را واقعا دوست دارد باید به خواسته او احترام بگذارد و اجازه دهد ماهی آن‌گونه که دوست دارد زندگی کند. در فرایند رشد، پسرک درمی‌یابد که که دوست داشتنِ عزیزی که دوستش دارد با اسارت او و دربند کشیدن‌ا‌ش در تضاد است.

دوستی با جانوران و تقویت حس دیگردوستی از دیگر مفاهیمی است که خالق داستان «پسر کوچک و ماهی بزرگ» به آن‌ها می‌پردازد.

زبان داستان ساده و روان است و تصویرهای زیبای کتاب دنیایی سرشار از رنگ و شادی را پیش چشم خواننده ترسیم می‌کند. «پسر کوچک و ماهی بزرگ» مناسب بلندخوانی است و برای پاس‌داشت روز دوستی با جانوران پیشنهاد می‌شود.

 

درباره‌ نویسنده‌‌ و تصویرگر کتاب:

ماکس فلت‌هاوس (۱۹۲۳- ۲۰۰۵) تصویرگر  و نویسنده‌ شناخته‌شده‌ و خالق مجموعه کتاب‌های قورباغه‌ در شهر لاهه‌ هلند به دنیا آمده است. او که از خردسالی دوست داشت نقاشی بکشد و خودش قصه بسازد، در یک دوره زمانی ۲۵ساله، ۱۲ داستان درباره قورباغه و دوستان‌اش نوشته و تصویرگری کرده است. ماکس فلت‌هاوس در سال ۲۰۰۴ برای مجموعه آثارش جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن را از آن خود کرد. جایزه هانس کریستین اندرسن به منظور بالا بردن سطح ادبی و هنری کتاب‌های کودکان هر دو سال یک بار، از سوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان، به مجموعه آثار یک نویسنده و یک تصویرگر که سهم ماندگاری در ادبیات کودکان جهان داشته باشند اهدا می‌شود.

داستان‌های فلت‌هاوس درباره تجربه‌های کودکی و ارزش‌های زندگی برای کودکان سه سال به بالاست و تاکنون به بیش از ۴۰ زبان در جهان منتشر شده است. در ایران هم، پیش از این، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان کتاب‌های «قورباغه دوست پیدا می‌کند»، «قورباغه و گنج»، «قورباغه می‌ترسد»، «قورباغه و غریبه» و «قورباغه و آواز پرنده» را با خرید حق کپی‌رایت منتشر کرده است.

برگردان
ویکتوریا فاتحی
تصویرگر
Max Velthuijs, ماکس فلت هاوس
سال نشر
۱۳۹۸
نویسنده
Max Velthuijs, ماکس فلت هاوس
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by editor2 on