این بابای منه!

عنوان لاتین
Dit is mijn papa!

کتاب تصویری «این بابای منه!» اثر «میس فون‌هات»، نویسنده و تصویرگر تحسین‌شده‌ هلندی، چالشی مفرح را پیش روی کودکان 1 تا 5 سال قرار می‌دهد. در کتاب «این بابای منه!» نخست 4 گزینه برای بابای هر نوزاد آورده شده است. با ورق زدن کتاب می‌توانید ببینید پاسخ درست چیست و آن‌ها دارند چه کار می‌کنند. این کتاب مفهومی با تصاویری گیرا و هنرمندانه از طریق بازی کودکان را با انواع جانوران و نوزادانشان آشنا می‌کند و هم‌زمان رابطه‌ محبت‌آمیز میان والدین و فرزندان را به تصویر می‌کشد. «این بابای منه!» کتابی در ستایش بازی و عشق میان پدر و فرزند است.

 

 

در تصاویر مسحور کننده‌ این کتاب که دارای متنی اندک و تکرار شونده است، جزییات ظریف و بازیگوشانه‌ فراوانی برای کشف کردن وجود دارد و کودک هر بار با غافل‌گیری‌ شیرین جدیدی روبه‌رو می‌شود که می‌تواند بستر خوبی برای گفت‌وگو فراهم کند. غافلگیری اصلی اما در پایان کتاب است؛ وقتی که پدر کودکِ انسان لباس خرس پوشیده است! کودکان با خواندن این کتاب و تماشا کردن تصاویر آن در می‌یابند که نوزادهای برخی از جانوران درست مثل باباهایشان هستند، اما هستند نوزادهایی که به‌طور کامل با پدرهایشان تفاوت دارند. کودکان در این کتاب با نوزاد و بالغِ جانورانی چون قورباغه، حلزون، کرگدن، پروانه، سگ آبی، ببر، خارپشت و انسان آشنا می‌شوند که همگی در حال بازی و تفریح هستند. در تصاویر کتاب جانوران و گیاهان دیگری نیز وجود دارد که شناخت هر کدام و توجه به تفاوت‌هایشان می‌تواند به بازی جالب و لذت‌بخشی برای کودک تبدیل شود.

ماهی، لاکپشت، مارمولک، لیسه، آفتاب‌پرست، هزارپا، فیل، اسب آبی، تمساح، مار، کرم خاکی، زنبور، موش، خرگوش، همستر، پلنگ، شیر، گربه، تشی، توتیا، جغد، میمون و خرس از دیگر جانورانی هستند که کودک در این کتاب با آن‌ها آشنا می‌شود.

نویسنده و تصویرگر در ضمیمه‌ی کتاب‌، گفت‌وگوها و فعالیت‌های متنوعی را طراحی و ارائه کرده است که شما را در سهیم شدن این کتاب با کودکان یاری می‌دهد. فعالیت‌هایی درباره‌ شناخت جانوران، چرخه‌ زندگی، نقاشی و پرورش خلاقیت و حس زیبایی‌شناسی در کودکان.

«میس فون‌هات»، خالق این کتاب تصویری زیبا، متولد 1962 در هلند است. او علاوه بر تحصیل در رشته‌ آموزگاریِ طراحی در دانشکده‌ تربیت معلم، دانش‌آموخته‌ رشته‌ طراحی گرافیک از دانشگاه خرونینگن هلند نیز هست. میس فون هات بیش از 30 سال است که به آفرینش کتاب‌های تصویری برای کودکان می‌پردازد. آثار او در بیش از 20 کشور دنیا به چاپ رسیده و ستایش کارشناسان و علاقه‌ی کودکان خردسال را برانگیخته است. از این نویسنده و تصویرگر، کتاب عددآموز «از 1 تا 10» نیز توسط انتشارات موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان (کتاب‌های تاک) منتشر شده است. برای آشنایی بیشتر با نویسنده می‌توانید به وب‌سایت شخصی او مراجعه کنید.

سارا یوسف‌پور، مترجم این کتاب که از اعضای برنامه‌ی ترویج کتابخوانی «با من بخوان» است، در ترجمه‌ و ویرایش کتاب‌های باکیفیت ادبیات کودک و نیز تدوین دستنامه‌های راهنمای کتابخوانی برای مربیان، مروجان و خانواده‌ها، با انتشارات موسسه‌ پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان (کتاب‌های تاک) همکاری دارد.

 

گزیده‌هایی از کتاب

برخی از تصاویر کتاب «این بابای منه!» را می‌توانید مشاهده کنید:

برگردان
سارا یوسف‌پور
تصویر اضافی
تصویرگر
تصویرگر
Mies van Hout, میس فون هات
سال نشر
1400
نویسنده
Mies van Hout, میس فون هات
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by skyfa on