قورباغه قورباغه است

عنوان لاتین
Kikker is kikker

کتاب «قورباغه قورباغه است» داستان ما آدم‌هاست، آن‌زمان که در مقایسه خود با دیگران برمی‌آییم و فکر می‌کنیم در این دنیای پر از توانایی ما بی‌ارزش‌ترین هستیم.  آن‌گاه که چیزهایی را که نداریم خیلی خیلی بزرگتر از داشته‌هامان می‌بینیم و این داشته‌ها برایمان کوچک و کم‌رنگ می‌شوند.

قورباغه سبز که در ابتدای داستان رنگ سبزش و توانایی شنا کردنش را دوست می‌دارد و فکر می‌کند چیزی قشنگ‌تر از قورباغه بودن در دنیا وجود ندارد، وقتی با اردک هم‌صحبت می‌شود و می‌فهمد او علاوه بر شنا کردن توانایی پرواز کردن را هم دارد، به گریه می‌افتد. قورباغه شروع می‌کند به تلاش برای پرواز کردن. مدت‌ها وقت می‌گذارد تا بال‌هایی را طراحی کند و با آن‌ها شیرینی پرواز را تجربه کند اما در اولین پرواز با شکست روبه‌رو می‌شود. خانم موشه هم که سقوط قورباغه را می‌بیند به او یادآور می‌شود که قورباغه‌ها نمی‌توانند پرواز کنند. او به قورباغه می‌گوید که موش‌ها هم با این‌که پرواز نمی‌کنند اما در عوض می‌توانند زمین را خوب سوراخ کنند. قورباغه به سراغ خانم سگه می‌رود، او هم نمی‌تواند پرواز کند ولی عوضش می‌تواند کیک‌های خوشمزه درست کند که قورباغه از این مهارت هم برخوردار نیست. قورباغه که باز شکست خورده این‌بار سراغ خرگوش می‌رود و می‌فهمد با این‌که خرگوش هم بلد نیست پرواز کند یا کیک درست کند اما می‌تواند کتاب بخواند. قورباغه کتاب خواندن را هم تجربه می‌کند اما در کتاب خواندن هم ناتوان است. قورباغه ناامید به سوی خرگوش بازمی‌گردد و از ناتوانی‌هایش پیش او درددل می‌کند. خرگوش ولی از قورباغه بودن قورباغه می‌گوید. قدرت او در شنا کردن و پریدن را به او گوشزد می‌کند و می‌گوید که او را به خاطر قورباغه بودنش دوست دارد. قورباغه بالاخره به یاد می‌آورد که چه‌قدر از قورباغه بودن خودش خوشحال بوده و هست و در آخر با یک پرش بلندِ پرواز مانند که فقط از یک قورباغه انتظار می‌رود به داخل رودخانه می‌جهد.

سبک تصویرگری کتاب‌های سری قورباغه ساده و دلنشین است، به شکلی که کودک ارتباط حسی خوبی با آن‌ها برقرار می‌کند.

در این میان آن‌چه ممکن است ارتباط برقرار کردن کودک و شاید بزرگسالان را با داستان متزلزل سازد، تفاوت بنیادینی است که در توانایی‌های ذکر شده برای جانوران وجود دارد. بعضی از جانوران تواناییهای خیالی خود، مانند کیک پختن، را به عنوان آن‌چه در خویش دوست می‌دارند بیان می‌کنند، اما بعضی دیگر مثل موش و اردک بر توانایی‌های یک موش یا یک اردک در دنیای واقعی تاکید می‌کنند. شاید این رفت و برگشت از دنیای فانتزی به دنیای واقعی سبب گیج شدن کودک گردد.

کتاب «قورباغه قورباغه است» را «ماکس ولتهاوس (ماکس فلت هاوس)» هلندی نوشته و تصویرگری کرده است. او کتاب‌های زیادی را برای کودکان نوشته و تصویرگری کرده است، اما بیشتر شهرتش به‌خاطر مجموعه کتاب‌های قورباغه است که با محوریت شخصیت قورباغه سبز نوشته شده‌اند. کتاب‌های قورباغه شهرت زیادی در هلند دارند و اولین کتاب از این مجموعه «قورباغه عاشق» نام داشته است. ولتهاوس (فلت هاوس) متولد سال 1923 است و در سال 2005 در 81 سالگی درشهر زادگاهش درگذشته است. او جایزه معتبر «هانس کریستین اندرسون» را برای مجموعه کتاب‌های قورباغه در سال 2004 میلادی دریافت کرده است.

کتاب «قورباغه قورباغه است» برای بلندخوانی و اجرای نمایش مناسب است.

فعالیت پیشنهادی برای کتاب قورباغه قورباغه است

برگردان
پیمان عدالتی
تصویرگر
Max Velthuijs, ماکس ولتهاوس
تهیه کننده
فاطمه مرتضایی فرد
سال نشر
۱۳۹۰
ناشران
نویسنده
Max Velthuijs, ماکس ولتهاوس
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by editor3 on