برنامه «با من بخوان» نامزد جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۱۷

برنامه‌ی ترویج کتابخوانی «با من بخوان» از سوی شاخه‌ی ملی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان بلژیک، نامزد جایزه‌ی آسترید لیندگرن ۲۰۱۷، بزرگ‌ترین جایزه‌ی ادبی کودکان و نوجوانان اعلام شد.

مراسم اعلام نامزدهای جایزه‌ی ادبی آسترید لیندگرن ۲۰۱۷، ۲۰ اکتبر ۲۰۱۶ برابر با ۲۹ مهرماه ۱۳۹۵ در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برگزار شد و برنامه‌ی «با من بخوان» در کنار افرادی چون توران میرهادی، فرهاد حسن‌زاده، هوشنگ مرادی‌کرمانی، مصطفی رحماندوست، پژمان رحیمی‌زاده، فرشید مثقالی و همچنین طرح کتابخانه‌های سیار، نامزدهای ایرانی دریافت این جایزه سال ۲۰۱۷ معرفی شدند.

هر ساله هیات داوران، افراد یا گروه‌هایی از تمام نقاط جهان را برای دریافت جایزه‌ی بزرگ یادبود آسترید لیندگرن پیشنهاد می‌کنند. این نامزدها، فعالان گسترش ادبیات در زمینه‌ی ارتقای سطح ادبی حوزه‌ی کودک و نوجوان یا ترویج خواندن در میان آن‌ها هستند.

در این مراسم که در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۱۷ برگزار شد، ابتدا مگ روسوف برنده‌ی آسترید لیندگرن سال ۲۰۱۶ و پروفسور بوئل وستین، رئیس هیات داوران سخنرانی داشتند و سپس نام کاندیداهای سال ۲۰۱۷ اعلام شدند. مراسم اهدای جوایز لیندگرن با همکاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت انجام می‌شود و برنده‌ی این جایزه بزرگ اعلام خواهد شد.

جایزه‌ی «یادبود آسترید لیندگرن» را دولت سوئد پس از درگذشت آسترید لیندگرن در سال ۲۰۰۲ برای گرامی‌داشت خاطره‌ی او بنا نهاد. این جایزه، بزرگ‌ترین و گران‌ترین جایزه‌ی نقدی ادبیات کودک و نوجوان و دومین جایزه‌ی بزرگ ادبیات در جهان است.

جایزه‌ی یادبود آسترید لیندگرن، جایزه‌ای ادبی است که نه تنها به نویسندگان و تصویرگران داده می‌شود، بلکه قصه‌گویان، مروجان و نهادهای فعال در حوزه‌ی ادبیات کودکان و ترویج کتابخوانی نیز می‌توانند به آن دست یابند. این جایزه، سالیانه به یک یا بیش از یک هنرمند یا مروج یا نهاد، صرف‌نظر از زبان و ملیت آن‌ها اعطا می‌شود. آثار هنرمندان باید دارای کیفیت بالای هنری و ارزش‌های انسانی‌ای باشند که آسترید لیندگرن به آن‌ها باور داشت.

هیئت‌داوران این جایزه از میان کارشناسان برجسته ادبیات کودکان سوئد برگزیده می‌شوند. اعضای هیئت‌داوران برای یک دوره ۴ ساله از سوی شورای ملی سوئد در امور فرهنگی (Swedish National Council for Cultural Affairs) گزینش می‌شوند. آن‌ها هر ساله از سراسر دنيا سازمان‌هايى را که دارای گسترده‌ترين و بیشترین اطلاعات درباره نويسندگان، تصويرگران، قصه‌گويان و فعالان ادبيات کودک هستند، به عنوان سازمان‌هاى نامزدکننده Nominated Body منصوب مى‌کنند تا نامزدهاى خود را از سراسر دنیا به هیئت‌داوران معرفى کنند.

در حال حاضر در ايران سه نهاد موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، شوراى کتاب کودک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این امتیاز را دارند که نامزدهای خود را به لیندگرن معرفی کنند.

«با من بخوان» برنامه‌ای برای ترویج کتاب‌خوانی با کودکان خانواده‌های کم‌درآمد، کودکان محروم و کودکان در بحران است. این برنامه بر پایه‌ی رساندن کتاب‌های مناسب و باکیفیت به دست این گروه از کودکان و نوجوانان است که در وضعیت معمول زندگی به کتاب‌های باکیفیت دسترسی ندارند یا در وضعیت‌های ویژه مانند رخدادهای فاجعه‌بار طبیعی و اجتماعی، نیاز به کتاب‌درمانی و دسترسی به کتاب‌های مناسب دارند.

- درباره با من بخوان بیشتر بخوانید:

- سایر نامزدهای این جایزه را از سراسر جهان در آدرس زیر مشاهده کنید:

Submitted by editor71 on