معرفی داستان و رمان بزرگسال ویژه مخاطبان نوجوان در سایت کتابک

کارشناسان کتاب موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان از آذرماه ۱۳۹۶، به معرفی و بررسی داستان، نمایشنامه و رمان بزرگسال نیز در سایت کتابک می‌پردازند.

معرفی این گروه از کتاب‌ها ویژه نوجوانانی است که علاقه‌مند به خواندن داستان و رمان بزرگسال هستند. گروه بررسی رمان بزرگسال شورای کتاب کودک نیز در معرفی این گروه از کتاب‌ها با کارشناسان کتاب موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان همکاری می‌کنند.

سایت کتابک که با هدف راهنمایی و یاوری مخاطبان برای گزینش مواد خواندنی مناسب مخاطبان کودک و نوجوان، از تیرماه ۱۳۹۰ هر ماه به صورت مرتب، فهرستی از برترین کتاب‌های این گروه سنی را ارائه کرده است، اکنون با بررسی‌های بیشتر به این نتیجه رسیده که افزون بر متن‌های مختص نوجوانان، برخی از کتاب‌های بزرگسالان نیز برای مطالعه نوجوانان علاقه‌مند مناسب است.

معیارهای کتابک برای گزینش رمان بزرگسال مناسب نوجوانان

کارشناسان کتاب موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان برای انتخاب رمان بزرگسال مناسب نوجوانان، سه معیار در نظر گرفته‌اند. افزون بر معیارهای تعیین‌شده، در صورتی که اثر معرفی‌شده، کتابی دشوار و پیچیده باشد یا نوجوان را در معرض تجربه‌های زودهنگام روابط جنسی قرار دهد یا دارای توصیف‌های خشن باشد یا ... در هنگام معرفی کتاب ـ و به صورت موردی ـ به آن اشاره خواهد شد تا ضمن جلوگیری از حذف آثاری که دارای ارزش ادبی هستند، به حساسیت‌های خانواده‌ها، آموزگاران و جامعه نیز احترام گذاشته شود.

به اعتقاد کارشناسان کتاب موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، اثر معرفی شده بایست:

  • دارای ارزش ادبی باشد و موجب ارتقاء سليقه ادبی نوجوانان شود.
  • باعث لذت از مطالعه و تقویت حس زيبايی‌شناسی‌ شود.
  • ارزش‌های زندگی چون: شادی، صلح، احترام، مسئولیت‌پذیری، هم‌کاری، راستی، سادگی، فروتنی، بردباری و دیگرپذیری، آزادی و ...  را ترویج کند.
  • سیاست کتابک برای معرفی آثار ادبی، شامل آثار کلاسیک نیز خواهد شد تا نوجوانان کتاب‌خوان ضمن آشنایی با جریان روز ادبیات جهان، از گنجینه‌ غنی ادبیات کلاسیک نیز بهره‌مند شوند.

 

رمان بزرگسال

 

 

کلیدواژه:
Submitted by editor71 on