مسابقه بزرگ نقاشی «شهر سبز» برگزار می‌شود

مسابقه بزرگ نقاشی «شهر سبز» ویژه‌ی دانش‌آموزان مدارس استان تهران به مناسبت شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست برگزار می‌شود.

مدیر روابط‌عمومی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان تهران، امین افتخار با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از معضلات زیست‌محیطی، ریشه در فقدان آگاهی لازم و ضعف فرهنگ‌سازی در زمینه ارتباط و تعامل انسان با طبیعت و محیط زیست داشته و در واقع در این خصوص با نوعی مشکل فرهنگی روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه تقویت این حوزه نیاز به مشارکت عمومی برای ارتقا فرهنگ حفاظت از محیط زیست در سطح اقشار مختلف جامعه بخصوص کودکان و نوجوان دارد، افزود: از این منظر می‌توان با آموزش‌های لازم و ایجاد حساسیت‌های اجتماعی کافی و اثرگذار ، به تعامل و تعادل روابط انسان با طبیعت امیدوار بود.

مدیر روابط عمومی محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های آموزشی در حوزه محیط زیست دانش آموزان مدارس بخصوص قشر پایه هستند اظهار داشت: در این راستا و به مناسبت شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست یک دوره مسابقه بزرگ نقاشی با عنوان شهر سبز برای دانش آموزان دوره ابتدایی و نیز دوره اول و دوم متوسطه در ۲ گروه سنی در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت محدود منابع و شکنندگی محیط زیست نیازمندی به دستیابی شهرهای سبز و پایدار محسوس است و ناگزیر طراحی‌های شهری باید بر اساس اثرات زیست‌محیطی شکل گیرد به طوری که در این شهرها مصرف انرژی و آب به حداقل ممکن رسیده و ساکنین این‌گونه شهرها کمترین میزان مصرف انرژی، آب و اتلاف گرما را داشته باشند تا درنتیجه آلودگی آب‌وهوا و تولید گازهای مضر کاهش یابد.

دبیر اجرایی مسابقه بزرگ شهر سبز ، مدیریت صحیح پسماندهای حاصله از فعالیت‌ها را از دیگر شاخصه‌های مهم این‌گونه شهرها دانست و افزود:تولید کمپوست از مواد زاید و تبدیل سایر پسماندهای غیر قابل بازیافت در یک فرایند خاص به انرژی در این شهرها علاوه بر کاهش اثرگذاری بر حوزه آب ‌و خاک و هوا ، نقش مهمی در بهبود اقتصاد شهری دارد.

افتخار گفت: به‌طورکلی مشخصات شهر سبز، بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر خورشید و باد، حمل‌ونقل عمومی سالم و آسان و قابل دسترس، ساختمان‌های سازگار با محیط زیست، فضای سبز مناسب و... است.

وی با بیان ضرورت آشنایی دانش آموزان با اهمیت و حساسیت موضوع محیط‌زیست و منابع طبیعی تصریح کرد: این مسابقه با همکاری استانداری تهران، اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان و شهر تهران و شرکت خدمات نوین داده‌ورزی سداد اجرا می‌شود.

مدیر روابط عمومی محیط زیست استان تهران و دبیر اجرایی این رویداد با بیان اینکه محورهای این مسابقه اساسا بر مبنای محورهای طرح شهر سبز پیش‌بینی و طراحی شده است گفت: درختکاری و فضای سبز ، هوای پاک ، آب پاک، انرژی پاک، همچنین شهر پاک ، حمل و نقل شهری ساختمان سبز و زباله و بازیافت از محورهای شرکت در این مسابقه است.

افتخار همچنین بیان کرد: این مسابقه به سبک آزاد است و علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند در آثار خود از مداد رنگی ، آب رنگ و ماژیک استفاده کنند.

وی در خصوص نحوه و مهلت ارسال آثار گفت: آثار شرکت‌کنندگان باید از طریق اپلیکیشن ایوا ، بخش پرداخت ، کلید ایوا با دانلود www.sadadpsp.ir ارسال شود و دانش آموزان باید اصل اثر خود را به مدرسه تحویل دهند، همچنین مهلت ارسال آثار تا ۳۰ بهمن‌ماه سال جاری است.

دبیر اجرایی مسابقه بزرگ نقاشی شهر سبز خاطرنشان کرد : به نفرات اول تا سوم هر گروه سنی و نیز 7 برگزیده بعدی گروه‌های سنی، هم‌زمان با شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست (۶ تا ۹ اسفندماه) جوایزی اهدا خواهد شد.

بر اساس گزارش سایت اطلاع‌رسانی محیط زیست استان تهران (سامات)، وی با بیان اینکه دومین جشنواره ملی عکس و پوستر نفس‌های شهر و مسابقه بزرگ نقاشی شهر سبز و از سویی برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست سه رویداد مهم فرهنگی – محیط زیستی است که در اسفندماه امسال، برگزیدگان و منتخبین خود را خواهد شناخت، از دانش آموزان علاقه‌مند به شرکت در مسابقه نقاشی شهر سبز خواست تا از طریق مراجعه به مدارس محل تحصیل اقدامات لازم برای شرکت در این مسابقه را انجام دهند.

 

Submitted by editor71 on