به پیشباز روز بین المللی کودک

۱۲ خرداد، یکم ژوئن، روز بین المللی کودک است. این یکی از دو روزی است که  به طور رسمی به عنوان روز کودک در جهان گرامی داشته می شود. 

پیشینه این روز به سده های هجده و نوزده میلادی برمی گردد. در سال ۱۸۶۷و ۱۸۶۸ دو فرقه از کلیساهای امریکایی بنابر باورهای مذهبی خود اولین روز شنبه یا یکشنبه از ماه ژوئن هر سال را روز کودک اعلام کردند. پس از آن این موضوع گسترش بیش تری یافت و در سال ۱۸۸۳ همه فرقه های کلیسایی در امریکا بنابر بیانیه ای یک روز یکشنبه از روزهای آغازین ژوئن را روز کودک نامیدند.

سال ها بعد در سال ۱۹۴۹م / ۱۳۲۸ش. در نشست فدراسیون زنان دموکرات که در مسکو برگزار شد، روز اول ژوئن به عنوان روز کودک نامگذاری شد. در پی آن،‌کشورهای سوسیالیستی، سپس چین و برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند لائوس نیز این روز را به عنوان روز کودک به رسمیت شناختند. سال ها بعد کشورهای امریکا،‌کانادا و افریقای جنوبی نیز روز کودک را در اول ژوئن برگزار کردند.

امسال در آستانه این مناسبت جهانی که باید روزی شاد و سرشار از امنیت برای کودکان جهان باشد، شاهد اندوه، محرومیت و حتی مرگ کودکان هستیم. چند روزی بیشتر از کشته شدن بیش از ۳۰ کودک در جریان درگیری ها در کشور سوریه نگذشته است. یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل، در پیامی  ابراز خشم شدید خود نسبت به این رویداد را اعلام کرد. دولت نیجریه نیز اعلام کرد که کودکان این کشور در حالی روز بین المللی کودک را جشن می گیرند که بیش از ۱۰ میلیون کودک از جمعیت ۳۵/۶ میلیون کودک بین ۶ تا ۱۴ ساله این کشور از مدرسه رفتن محروم هستند. 

در گزارش دیگری که یونیسف در آستانه روز بین المللی کودک منتشر کرده، اعلام شده که ۳۰ میلیون کودک در ۳۵ کشور دارای اقتصاد پیشرفته در جهان از دسترسی به نیازهای ابتدایی خود برای رشد محروم هستند. در گزارش انجمن حمایت از حقوق کودکان در ایران نیز آمده که با اوج‌ گيری بحران‌های اقتصادی و افزايش تورم، روند جذب كودكان به ويژه كودكان مهاجر افغان به بازار كار سرعت گرفته است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، اکنون نیمی از کودکان خردسال در جهان از دسترسی به امکانات آموزشی برای رشد خود بی بهره هستند.  میلیون ها کودک در جهان، هم چنان با فقر، گرسنگی ناشی از خشکسالی، نا امنی در اثر جنگ ها و محرومیت از بهداشت و آموزش به سر می برند.

اما روی دیگر این سکه، نهادها و مردمی هستند که می کوشند تا جهان را به مکان امن تر و بهتری برای زندگی کودکان تبدیل کنند. روز بین المللی کودک، بر کودکان ایران و جهان و  کوشندگان حقوق کودک در جهان فرخنده باد!

بیشتر بخوانید:

Submitted by admin on