ارائه گزارش سی‌وپنجمین کنگره دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان در شورای کتاب کودک

شورای کتاب کودک از علاقه‌مندان دعوت می‌کند روز چهارشنبه ۲۴ شهریورماه در جلسه‌ی ارائه‌ی گزارش سی‌و‌پنجمین کنگره‌ی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان شرکت کنند.

در این جلسه، هیئت ایرانی اعزامی متشکل از زهره قایینی، شهره یوسفی و نهضت قریشی اطلاعاتی را درباره‌ی کنگره‌ی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY که در نیوزیلند برگزار شد به اطلاع عموم خواهند رساند.

برنامه‌ی کنگره‌ی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان از ۱۸ تا ۲۱ اوت سال ۲۰۰۶ در نیوزیلند با موضوع اصلی «ادبیات در جهان چندصدایی» برپا شد. ادبیات جهانی، محلی، بومی، فرم‌ها و قالب‌های متنوع ادبی و جذب خوانندگان از محورهای اصلی این کنگره بودند.

این کنگره هر دو سال یک‌بار با همراهی ۷۷ کشور جهان در حوزه‌ی ادبیات کودک و ترویج خواندن برگزار می‌شود و گردهمایی متخصصان ادبیات کودک جهان، مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بخش این رویداد ادبی است.

در جلسه‌ای که از سوی شورای کتاب کودک برگزار خواهد شد، دیپلم جایزه‌ی هانس کریستین اندرسن به پژمان رحیمی‌زاده و دیپلم افتخار دفتر بین‌المللی به پدیدآورندگان و ناشران: مرجان فولادوند/ نشر افق، مانلی منوچهری/ نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فرزاد فربد/ نشر پنجره تقدیم و دلایل اهدای جایزه‌ی آساهی ۲۰۱۶ به برنامه‌ی ترویج کتاب‌خوانی "با من بخوان" مطرح خواهد شد.

پیش‌تر کمیته‌ی جوایز شورای کتاب کودک از میان آثار برتر سال‌های گذشته، کتاب‌های: «آرش، حکایت تیر انداختن مرد قصه‌گو» نوشته مرجان فولادوند (نشر افق) را در بخش تالیف، «مترسک و خدمتکارش» ترجمه فرزاد فربد (نشر پنجره) را در بخش ترجمه و «زال و سیمرغ» با تصویرگری مانلی منوچهری (کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) را در بخش تصویر برای معرفی به فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان ۲۰۱۶ برگزیده بود.

فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY فهرستی از آثار برجسته و برگزیده و تازه منتشرشده‌ است که هر دو سال یک بار، به منظور تجلیل از نویسندگان، تصویرگران و مترجمان کشورهای عضو IBBY ارائه می‌شود. گزینش این آثار تنها از سوی شعبه‌های ملی صورت می‌گیرد. شورای کتاب کودک، شعبه‌ی ملی این دفتر در ایران است که در سال ۱۳۴۳ به عضویت آن در آمده است.

 

منبع
خبرگزاری ایسنا
Submitted by editor71 on