هنگام خرید کتاب کودک از نمایشگاه کتاب به این نکته‌ها توجه کنید

برپایی سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نزدیک است. ما در این مطلب به شما چند نکته مهم درباره خرید کتاب کودک از نمایشگاه کتاب می‌گوییم تا با خرید کتاب‌های خوب و باکیفیت، به کودکان فرصت تجربه لذت خواندن را بدهید.

پیش از بیان هر توصیه‌ای به این نکته توجه کنید که بهترین روش برای خرید کتاب کودک از نمایشگاه کتاب این است که از فهرست‌های کتاب مراکز تخصصی ادبیات کودکان مانند سایت کتابک، شورای کتاب کودک یا لاک‌پشت پرنده استفاده کنید. اما اگر ترجیح می‌دهید کتاب کودکتان را حتماً خودتان انتخاب کنید یا به هر دلیلی به این فهرست‌ها دسترسی ندارید، این چند نکته را به خاطر بسپارید.

۱. هرگز قیمت پایین کتاب را ملاک خرید قرار ندهید. کتاب‌ها فکر و اندیشه کودکان شما را تغذیه می‌کنند. برای ذهن و فکر کودکانتان غذای باکیفیت تهیه کنید.

خرید کتاب کودک از نمایشگاه کتاب

۲. برای خرید کتاب کودک از نمایشگاه حتماً به نام نویسنده، تصویرگر و مترجم توجه کنید. اگر نویسندگان، تصویرگران و مترجمان خوب ادبیات کودک را نمی‌شناسید بهتر است از ناشران معتبر کودک و نوجوان کتاب بخرید.

۳. کتاب‌های کمک‌درسی نخرید. هنگامی‌که می‌خواهید از نمایشگاه کتاب برای فرزندتان کتاب بخرید، تعريف كلاسيك از سواد را دور بریزید. توانايی خواندن و نوشتن تعریف قدیمی سواد است. کتاب‌هایی بخرید که سواد عاطفی، تفکر انتقادی، مسئولیت‌پذیری و... را در کودکانتان پرورش دهند.

۴. ممکن است کودکان بعضی از واژه‌هایی را که در کتاب می‌خوانند، نفهمند، اما هنگامی‌که بزرگ‌سالی کتاب را برایشان می‌خواند، کاملاً متوجه می‌شوند. بنابراین هم کتاب‌هایی بخرید که کودکتان خود می‌تواند بخواند و هم کتاب‌هایی که از سطح سواد خواندن او بالاتر است و شما باید برای او بلندخوانی کنید.

۵. در خرید کتاب به تصویرهای آن توجه داشته باشید. در کتاب کودکان تصویرها بسیار مهم و دربرگیرنده پیام هستند. تصاویر کتاب‌ها می‌توانند کلیشه‌های جنسیتی یا قومی یا مذهبی و ... را بازتاب بدهند.

۶. تصویرهای کتاب ذوق هنری کودکان شما را پرورش می‌دهند. بنابراین بسیار مهم است کتاب‌هایی که برای کودکتان می‌خرید از ارزش هنری بالایی برخوردار باشند و سواد دیداری آن‌ها را پرورش دهند. تشخیص تصویرگری باکیفیت از بی‌کیفیت کاری تخصصی است اما معمولاً می‌توان آن‌ها را از روی چند نشانه ساده تشخیص داد. برای نمونه اگر در تصویرها از رنگ‌های تند و به‌اصطلاح جیغ استفاده شده یا کپی از کارتون‌های مشهور کودکان است، می‌توانید تا حدود زیادی مطمئن باشید که نباید از کیفیت مناسبی برخوردار باشد. ناشران سوپرمارکتی در کتاب‌هایشان از انیمیشن‌های آشنای کودکان و رنگ‌های تند برای جذب کودکان استفاده می‌کنند و به‌اصطلاح دست به کتاب‌سازی می‌زنند.

کتاب سوپرماکتی

استفاده از انیمیشن‌های آشنای کودکان و رنگ‌های تند برای جذب کودکان در کتاب‌های ناشران سوپرمارکتی

۷. کتابی بخرید که متن آن به‌خوبی ویرایش شده باشد. می‌توانید این مسئله را با خواندن چند جمله از صفحه‌های مختلف کتاب تشخیص بدهید.

۸. در کتاب‌های نوجوانان معمولاً در پشت جلد کتاب، گزیده‌ای از متن نوشته می‌شود. نوشته‌های پشت جلد کتاب می‌تواند به شما در انتخاب کتاب کمک کند.

درباره ویژگی‌های کتاب‌های خوب برای کودکان بیشتر بخوانید:

نویسنده
شبنم عیوضی
Submitted by editor71 on