چرا آموزش و پرورش این فیلم را حمایت نمی‌کند؟

تیتر:
چرا آموزش و پرورش این فیلم را حمایت نمی‌کند؟

نویسنده فیلمنامه «گورداله» در آستانه‌ی اکران عمومی این فیلم گفت: این فیلم با تنگ‌نظری آموزش و پرورش روبرو شده است.

خسرو صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: فیلم سینمایی«گورداله» که بر اساس افسانه‌ا‌یی کهن به نگارش درآمده است و تاکنون روایت‌هایی از آن در آذربایجان، استان مرکزی و لرستان چاپ و منتشر شده، داستان پسری شیطان و بازیگوش را تعریف می‌کند که با ترفندهایی کودکانه خانواده‌اش را از چنگال غول خلاص می‌کند.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: این فیلم علی‌رغم این که دارای فضای ریتمیک، شاد و خنده‌دار است و ادبیات کهن و عامیانه را با نمایاندن موسیقی، لباس‌ها، غذاها و بازی‌های اصیل ایرانی روایت و نمایش می‌دهد، متاسفانه مورد بی‌مهری و با عدم حمایت آموزش و پرورش مواجه شده است.

وی گفت: کارشناسان آموزش و پرورش به‌دلیل فقدان نگاه هنری و سینمایی و عدم توجه به شاخصه‌های سینمای کودک با این فیلم بیرحمانه و مغرضانه برخورد کردند. البته افرادی از داخل شورای مذکور به شکل پنهانی دلائل این برخورد غیرمسئولانه را بصورت شفاهی عنوان کرده‌اند اما بدلیل واهی بودن این دلائل حتی شورای مذکور حاضر به دادن نامه‌ایی مکتوب و ذکر دلائل عدم حمایت نشد که در جای خود پس از اینکه مردم فیلم را دیدند این شنیده‌ها را اعلام رسمی خواهیم کرد.

صالحی تصریح کرد:هدف سازندگان فیلم گورداله این است که قصه‌ایی ایرانی را برای کودکان سرزمینمان روایت کنند تا شاید زمینه‌ایی برای ایجاد خوراک فرهنگی داخلی برای فرزندان این مرز و بوم فراهم آید اما گویی این هدف به مذاق آقایان آموزش و پروش خوش نمی‌آید و ترجیح میدهند کودکانمان همچنان مصرف‌کننده‌ی دائمی آثا ر غیرایرانی و فرنگی باشند.

وی تاکید کرد: این در حالی است که دانش‌آموزان را به تماشای فیلم‌هایی مثل «معراجی‌ها»، « رسوایی » ،«ملک سلیمان » وغیره .... که اصلا مناسب کودکان نیستند هدایت کرده و مجوز برای تماشای اینچنین فیلم‌هایی توسط آموزش و پرورش صادر می‌شود. اما از تماشای فیلمی که ویژه آنهاست و برای شادی آنها طراحی و ساخته شده است محروم می‌شوند.

نویسنده فیلمنامه این اثر با تاکید بر اینکه فیلم «گورداله» فیلم کودکانه‌ای است که لحظات شاد و مفرحی را به کودکان و خانواده‌هایشان هدیه می‌کند،کرد : برای داشتن ادبیات و سینمایی سرپا،‌ شاد و زنده می‌بایست اندیشه‌ی شاد زیستن کودکان و نوجوانان را در ساختار آموزش و پرورش باز تعریف کرد.

فیلم «گورداله» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی نادره ترکمانی قرار است از اول بهمن ماه در گروه سینمایی آزاد و توسط جبرئیل فیلم به نمایش در بیایید .

این فیلم اقتباسی است از یک افسانه‌ی شیرین و جذاب ایرانی. این افسانه در کتاب افسانه‌های سرزمین من به کوشش خسرو صالحی در سال 1370 به چاپ رسیده است. «گورداله» قصه‌ی خانواده‌ایی را روایت می‌کند که با ساده لوحی و تنبلی برادر بزرگ خانواده در دام می‌افتند در ادامه "گورداله" پسر کوچک اما باهوش خانواده با ترفندهایی که می‌اندیشد خانواده‌اش را از خطر نجات میدهد.

فیلم سینمایی «گورداله» در سال ۱۳۹۱ تولید و همان سال هم در جشنواره‌ی کودک و نوجوان اصفهان حضور پیدا کرد. هفت جایزه‌ی برتر جشنواره را شامل تندیس پروانه‌ی طلایی و دیپلم افتخار بهتربن فیلم جشنواره،تندیس پروانه‌ی طلایی و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی،دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه، تندیس پروانه طلایی و دبپلم افتخار بهترین دستاورد هنری ، دیپلم افتخار بهترین موسیقی فیلم ،دیپلم افتخار بهترین ساخت عروسک ،تندیس و دیپلم افتخار بهتربن فیلم از نگاه انجمن منتقدین و نویسندگان سینما. ،دیپلم افتخار بهترین فیلم از انجمن فیلمسازان ایران.

فیلم «گورداله» در بازار جشنواره فیلم برلین به نمایش در آمد و همچنین بعنوان فیلم منتخب یونیسف در کشور هندوستان برای کودکان به نمایش در آمد.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری دانشجویان ایران
تاریخ:
۹۳/۱۰/۲۱
Submitted by editor3 on