از کتیبه تا کتاب

پیدایش خط

میان تقسیم به دوران پیش از تاریخ و دوران تاریخی، توان انسان در نگارش و ثبت وقایع و رویدادهاست. به این معنا، پیدایش خط مهم‌ترین تحولی است که در زندگی بشر رخ داده است. به همین دلیل آشنایی با این تحول و جنبه‌ها و جزئیات تاریخی آن به پرورش نگاه تاریخی و انسانی کمک می‌کند. رویارویی با خط و مسئله‌ی چگونگی پیدایش آن مسئله‌ای است که از کودکی جلب‌توجه می‌کند و برای بسیاری از کودکان راه‌گشاست.

از کتیبه تا کتاب، کتابی است برای نوجوانان و بزرگ‌سالانی که می‌خواهند درباره‌ی چگونگی پیدایش و تحول خط و شیوه‌های نگارش اطلاعات داشته باشند. کتاب زبانی روشن و سلیس و صفحاتی چشم‌نواز و مصور دارد. نویسنده در آغاز به اسطوره‌های پیدایش خط در تمدن‌های مختلف پرداخته، سپس نظریات علمی را درباره‌ی پیدایش این ابراز بشری معرفی می‌کند و در ادامه‌ی کتاب پیدایش خط و ابزارهای نگارش را در تمدن‌های خط و ابزارهای نگارش را در تمدن‌های مهم بشری دنبال می‌کند.

گذشته از اطلاعاتی که درباره‌ی تمدن‌های مهم بشری دنبال می‌کند. گذشته از اطلاعاتی که درباره‌ی تمدن‌هایی نظیر مصر و هند در کتاب جمع آوری شده، بخش مهمی از کتاب به خط در ایران و خط در تمدن اسلامی می‌پردازد. در این بخش‌ها خواننده با تحولات نگارش فارسی و عربی، انواع خط، شیوه‌های کتاب سازی و تذهیب و خطاطی آشنا می‌شود و درمی‌یابد که خط فارسی از طریق چه رسانه‌ها و ابزارهایی در تاریخ به جا مانده و به ما رسیده است. به‌علاوه در این کتاب فعالیت‌هایی طراحی شده تا نوجوانان بتوانند در خانه به شیوه‌هایی باستانی کاغذ و ابزار نگارشی بسازند.

تهیه کننده
پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان
سال نشر
۱۳۹۴
نویسنده
جمال رادفر
پدیدآورندگان
Submitted by editor on