مجموعه کتاب‌های مفهومی لولوپی

مجموعه‌ی مفهومی لولوپی، شامل چهار کتاب تصویری مفهومی برای کودکان است. شخصیت‌های کتاب «دوستان خوب» از مجموعه‌ی شمارورزی لولوپی برگرفته شده. شمارورزی لولوپی، اندیشه‌ورزی ریاضی را به ساده‌ترین شکل با خردسالان سهیم می‌شود.

 

در این کتاب، روبهک، سیاهک، گوش‌بال، میمول جان، سبزی‌جان و خاکستر دوستان خوبی برای همدیگر هستند. میمول‌جان از درخت بالا می‌رود، پس دودست و دوپا و دم دارد. سیاهک، کلاغ است و بال و پاهای بزرگی دارد. سبزی‌جان یک طوطی زیباست و نوک، بال‌ها و دم‌اش قرمز است. گوش‌بال یک خرگوش است. چه چیزی در یک خرگوش مهم است؟ او گوش‌های بلندی دارد و عاشق هویج است. روبهک روباهی دوستدار پروانه‌هاست و خاکستر، موشی که گلابی دوست دارد. در این کتاب تلاش شده که ویژگی‌های هر جانور با دیگری متفاوت باشد تا جنبه‌های گوناگونی به تصویر کشیده شود. گاهی این ویژگی‌ها تصویرهایی فانتزی از جانوران در ذهن مخاطب خردسال می‌آفریند مانند روباهی که پروانه‌ها را دوست دارد یا موشی که گلابی. در پایانِ کتاب، همه‌ی این جانوران را در کنار هم و دوست یکدیگر می‌بینیم. کتاب به خردسالان نشان می‌دهد که ما می‌توانیم با داشتن ویژگی‌های متفاوت، دوستان خوبی باشیم.

کتاب «نگاه من، شکل‌های من» کودکان را تشویق می‌کند تا آنچه در پیرامون خود می‌بینند با شکل‌های اساسی: سه‌گوش، چهارگوش و گردک پیوند دهند تا بتوانند به تدریج شکل‌های پیچیده‌تر را نیز کشف و درک کنند. لولوپی که از گردونک لولوپا به زمین آمده اشیا و جانوران پیرامون خود را ترکیبی از شکل‌های هندسی می‌بیند. این کتاب، با معرفی لولوپی آغاز می‌شود: «این لولوپی است! از یک سیاره‌ی دیگر آمده است.» لولوپی، خاکستر را، که یک موش است، در ترکیب شکل‌های سه‌گوش، گردک و چهارگوش می‌بیند و یا سیاهک را، که یک کلاغ است، با ترکیب شکل‌های سه‌گوش، گردک و چهارگوش. این کتاب کودکان را تشویق کنید تا شکل های اساسی را در پیرامون خود شناسایی و کشف کنند.

کتاب تصویری«نه مثل هم» درباره مفاهیم ناهمسانی است که کودکان از همان سال های نخست زندگی باید با آن‌ها آشنا شوند. این کتاب با استفاده از تصویر و شخصیت‌های گیرا، درک این مفاهیم را برای برای کودکان ساده و ممکن می‌سازد. این کتاب به مفاهیم، بالا، پایین، کوچک، بزرگ، زیاد و کم می‌پردازد. دو تصویر روبه‌روی هم، دو مفهوم ناهمسان یا متضاد را نشان می‌دهد. برای نمونه سیاهک یک کلاغ است و بالای درخت زندگی می‌کند و خاکستر یک موش است در زیرِ زمین. گوش‌های گوش‌بال دراز است و پوزه‌اش کوتاه. لاکی پیر است و بچه‌های گوش‌بال خیلی جوان.

«تا ده بشماریم» کتابی است درباره‌ی شمارش. این کتاب تصویری مفهومی برای تنوع در یادگیری، تصویرهای گوناگونی را از جانوران و گیاهان، برای شمارش 1 تا 10 انتخاب کرده است. کودکان در کنار آشنایی با مفهوم شمارش، با شکل و اسامی جانورانی مانند پنگوئن، گورخر، توکا، فیل و پلنگ و شیر و سه نوع درخت هم آشنا می‌شوند. این کتاب با درهم آمیزی هنر و زیبایی شناسی با دانش منطقی ریاضی، تلاش کرده تا این مفاهیم برای کودکان دوست‌داشتنی شود. کودکان می‌توانند روی تصویرها انگشت بگذارند و با یاری بزرگسالان شمارش را تمرین کنند.

تصویرگر
کیوان اکبری
سال نشر
۱۳۹۸
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by editor2 on