روز استخر

عنوان لاتین
Jour de oiscine

کتاب «روز استخر» داستان گروهی از جانوران است که از شیرجه زدن در استخر می‌ترسند. خرگوش کوچولو که تا حالا شیرجه نزده از آن‌ها می پرسد که چه چیز شیرجه زدن این‌قدر وحشتناک است و هر کدام از جانوران از دید خود به او توضیح می‌دهد. در نهایت، وقتی خرگوش تصمیم می‌گیرد به مربی بگوید هیچ‌وقت شیرجه نخواهد زد، مربی می‌آید و به آن‌ها می‌گوید که ترس درواقع از قوه‌ی تخیل آن‌ها می‌آید و شیرجه زدن اصلاً ترسناک نیست.

زرافه، خرس، خوک و ... از این‌که روز استخر فرا رسیده خوشحال‌اند. اما صبر کنید! امروز روز آموزش شیرجه است. هیچ‌کدام از آن‌ها تابه‌حال شیرجه نزده‌اند. اما خب، شیرجه زدن کار ترسناکی است. "این را همه می‌دانند!" همه به جز خرگوش کوچولو. بنابراین هر کس سعی می‌کند به خرگوش کوچولو بفهماند که چرا شیرجه زدن کار وحشتناکی است. هر کدام از جانوران از یکی از مراحل شیرجه زدن می‌ترسند. آن‌ها گوش های خرگوش کوچک را با توصیف های اغراق‌شده‌ای از ترسناک‌ترین مرحله‌ی‌ شیرجه زدن پر می کنند. با این همه توصیف وحشتناک، خرگوش تصمیم می‌گیرد به مربی شنا بگوید که هیچ‌وقت شیرجه زدن را امتحان نخواهد کرد. در همین لحظه، مربی هم پیدایش می‌شود و به جمع وحشت‌زده‌ی حاضر در استخر می‌گوید، آنچه ترسناک است، شیرجه زدن نیست، بلکه قوه‌ی تخیل آن‌هاست. کتاب با تصویر جانوران خوشحالی که خود را برای شیرجه زدن آماده می‌کنند، به پایان می‌رسد.

«کریستین نومان ویلمن» نویسنده‌ی فرانسوی «روز استخر» و انتشارات مرغابی کتاب‌های دیگری از این نویسنده نیز به زبان فارسی منتشر کرده است. از میان آن‌ها می‌توان به «روز موسیقی»، «چقدر حوصله‌ام سر رفته»، «تخت‌خواب مامان و بابا» ، «یک برادر کوچولو برای نینا» و «من از همه زیباترم» اشاره کرد.

«الئونور توئیلیه» تصویرگر «روز استخر»، تصاویر بامزه‌ا‌ی خلق کرده و ترس اغراق‌شده‌ی جانوران را به خوبی نشان داده است. از دیگر کتاب‌های او می‌توان به  «سنجاب حقه‌باز»، «روز موسیقی»، و مجموعه‌ی «آقا گرگه» اشاره کرد. این مجموعه با دو ترجمه‌ی متفاوت در انتشارات محراب قلم و آموزشی سرآمد به چاپ رسیده است.

بسیاری از کتاب‌های «کریستین نومان ویلمن» را «نوشابه امیری» به فارسی برگردانده است.

خواندن کتاب روز استخر می‌تواند برای کودکانی که با احساس ترس دست ‌و پنجه نرم می‌کنند راهگشا باشد. به‌خصوص اگر موضوع این ترس، شنا کردن و یا شیرجه زدن باشد. با‌ این وجود، باید به این نکته نیز اشاره کرد که نویسنده در انتهای کتاب پیام مستقیمی درباره‌ی نترسیدن به مخاطب خود داده و فضای کمی برای کشف باقی گذاشته است. همچنین رعایت برخی نکات ویرایشی از سوی ناشر و ظرافت‌های ترجمه از سوی مترجم محترم کتاب، می‌توانست به بهتر شدن کیفیت نهایی نسخه‌ فارسی اثر بیفزاید.

فعالیت پیشنهادی برای کتاب روز استخر

 

برگردان
نوشابه امیری
تصویرگر
Eléonore Thuillier, الئونور توئیلیه
سال نشر
1396
ناشر
نویسنده
Christine Naumann-Villemin, کریستین نومان ویلمن
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by skyfa on