آهای! گوسفندهای شیطون وقت خواب است

عنوان لاتین
It’s time to sleep, you crazy sheep

کتاب «آهای! گوسفند شیطون وقت خواب است»، داستان دختر کوچکی به نام فیبی است که برای این‌که بتواند بخوابد، از همان راه حل قدیمی شمردن گوسفندان استفاده می‌کند، اما این بار گوسفندها مانند همیشه نیستند و خودشان تصمیماتی دارند.

فیبی با این‌که در رختخواب دراز کشیده؛ اما خسته نیست و خوابش نمی‌برد. پس تصمیم می‌گیرد تا چشم‌هایش را ببندد و گوسفند بشمارد. اما کار پریدن از روی نرده‌ها برای گوسفندها خسته‌کننده است، پس تصمیم می‌گیرند تا کارهای مهیج‌تری انجام دهند. اول کفش‌هایشان را می‌پوشند و اسکیت روی یخ می‌کنند. بعد روی موتورسیکلت‌ها می‌نشینند و با آخرین سرعت گاز می‌دهند، هر چقدر هم فیبی صدایشان می‌کند، گوش نمی‌دهند. بعد هم می‌روند سراغ کارها و شیطنت‌های دیگر مانند رقصیدن دسته‌جمعی، اسکی، ترامپولین، فوتبال و آب‌تنی در دریاچه. هر قدر هم که فیبی صدایشان می‌کند تا به آن‌ها بگوید که هنوز بیدار است و آن‌ها آرام بگیرند، فایده‌ای ندارد. نهایتا فیبی خسته می‌شود و چشم‌هایش را می‌بندد و خوابش می‌برد و گوسفندها که به هدفشان رسیده‌اند، می‌روند تا برای خودشان خوش بگذرانند!

کتاب «آهای! گوسفند شیطون وقت خواب است»، کتابی است با متنی طنز آمیز و شعرگونه اما ساده، که تصاویر بزرگ و شاد در هر صفحه متن را همراهی می‌کند و گزینه مناسبی برای بلندخوانی است.

«الیسون ریچی»، نویسنده و ویراستاری است که تاکنون چندین کتاب مخصوص کودکان منتشر کرده است. او در روستایی در آکسفوردشایر، همراه دو فرزندش و سگشان زندگی می‌کند.

«کورنلیا هاس» یک تصویرگر تمام وقت است که از سال 2003 کتاب‌های زیادی را در آلمان، کشور محل اقامتش منتشر کرده است.

«رضی هیرمندی» از مترجمان و نویسندگان شناخته شده حوزه ادبیات کودک و نوجوان است که وسواس او در انتخاب آثاری که ترجمه می‌کند مورد توجه است. هیرمندی جوایز بسیاری برای آثار خود دریافت کرده است. از جمله لوح افتخار IBBY سال ۲۰۱۴ برای ترجمه کتاب اختراع هوگو کابره.

گزیده‌هایی از کتاب

فیبی در رخت خوابش دراز شد.

پتو را رویش کشید و سعی کرد بخوابد.

اما چون خسته نبود خوابش نمی‎برد.

ناچار چشم‌هایش را بست و بنا کرد به شمردن گوسفندهایش.

برگردان
شیما شریفی
تصویرگر
تصویرگر
Cornelina Haas, کورنلیا هاس
سال نشر
1396
نویسنده
Alison Ritchie, آلیسون ریچی
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
رضی هیرمندی
ویراستار
Submitted by skyfa on