برای سلامتی تو! از خودت خوب مراقبت کن تا بزرگ شوی: به بیمارستان خوش آمدید!

"یکی از پاهای هزارپای بیچاره شکسته است. او را به سرعت به بخش اورژانس بیمارستان می برند. چه اتفاقی برای او خواهد افتاد؟... یک پرستار و پزشک، پای شکسته ی هزارپا را گچ می گیرند. او باید مدتی با عصا راه برود."

 در کتاب" به بیمارستان خوش آمدید" از مجموعه ی "برای سلامتی تو! از خودت خوب مراقبت کن تا خوب بزرگ شوی" حیوانات گوناگونی از جمله زرافه که گلویش درد می کند، مار که یک موش را درسته بلعیده است و باید شکمش را جراحی کنند و آفتاب پرست که آبله مرغان گرفته است، درباره ی بیمارستان، کارهای پزشکان و پرستاران، روش های درمان و نگرانی های خود، برای کودکان توضیح می دهند و به آن ها می گویند چگونه مراقب خود باشند تا خوب رشد کنند.

از این مجموعه، افزون بر کتاب بالا، سه کتاب دیگر نیز با عنوان های:  "دندان های گرگ" با موضوع بهداشت دندان ها "خرس های کوچولو توجه" با موضوع رعایت ایمنی و پرهیز از کارهای خطرناک و "جشن حیوانات" با موضوع معلولیت، از سوی نشر راز بارش منتشر شده اند.

کتاب های این مجموعه دارای تصویرهای بسیار دلنشین، طنز آمیز و کودکانه و زبان ساده و روان و فونت مناسب گروه سنی مخاطب هستند. هدف نویسندگان، آموزش غیر مستقیم کودکان در زمینه ی رعایت بهداشت،  توجه به سلامتی خود، اهمیت مراجعه به پزشک و بیمارستان در صورت بیماری و زدودن تصویر ترسناک بیمارستان، عمل جراحی، پزشکان و دندان پزشکان از ذهن کودکان است. در کتاب " جشن حیوانات" نیز مشکلات معلولان و لزوم توجه به توانایی ها و محدودیت های آن ها و احترام به تفاوت های فردی، از زبان حیوانات معلول بیان می شود.

در پایان هر چهار کتاب این مجموعه، بخش هایی با عنوان های "کوچک ترها و بزرگ ترها می توانند درباره ی این موضوع (موضوع کتاب) گفت و گو کنند، بازی با واژه ها و جدولی که در آن واژه های مربوط به سلامتی پنهان شده اند و مخاطب باید آن ها را پیدا کند، وجود دارند که ظرفیت کاربردی آن را افزایش می دهند و کتاب را برای مخاطب جذاب تر و خواندنی تر می کنند. به بزرگ ترها هم امکان می دهند که علاوه بر بلند خوانی کتاب ها برای کودکان شان، فعالیت های سودمندی نیز همراه فرزندان شان انجام دهند.


مجموعه ی برای سلامتی تو فرصتی است باری کودکان خردسال، تا با همراهی تصاویری بامزه، بتوانند از فعالیت هایی که برای بهبود و سلامتی آنان مفید است و نحوه ی انجام آن ها آگاه شوند. این مجموعه، با تاکید بر تصاویر حیوانات، این آموزش را غیر مستقیم کرده است.

تنوع بیماری ها بیش تر و بیش تر شده و آگاهی از آن ها برای کودک ضروری است. این مجموعه تلاش می کند که این آگاهی را به شکلی جذاب وآسان در اختیار کودکان  قرار دهد. طنزکی از عوامل جذابیت این کتاب ها ست؛ جنبه ای که در کتابی مثل دندان های گرگ خودش را این گونه نشان داده است: داستان داستانِ شنل قرمزی است و گرگ کوچولو علاقه ی زیادی به خوردن شنل قرمزی دارد. این شنل قرمزی ها چیزی نیستند، جز شیرینی های متنوع، که دندان های گرگ را خراب می کنند؛ اما ماجرا تمام نمی شود.

در این کتاب ها، مثل بیش تر کتاب های فرانسوی، به جنبه های فرهنگی نیز تاکید شده است و صرفا به موضوع سلامتی پرداخته نشده؛ جنبه هایی هم چون رفتن به اپرا یا علاقه به موسیقی. در کتاب جشن حیوانات تاکید بر توانایی ها وتفاوت های کودکان است. ممکن است هر کدام ناتوانی کوچکی داشته باشند که در این کتاب به آن ها اشاره شده است.  نکته هایی اساسی درباره ی هر بیماری گفته می شود که امکان شناسایی را افزایش می دهد.

شاید در کتاب به بیمارستان خوش آمدید بیش از دو کتاب دیگر مسایل به طور مستقیم مطرح شده است و کودک با واقعیت آشنا می شود و در عین حال اطلاعات پزشکی اش هم افزایش می یابد. این نکته ای است که در پایان کتاب ها نیز به آن اشاره شده، در بخش بازی با واژه ها اطلاعات درون کتاب ها با سوال و سرگرمی مورد پرسش قرار می گیرد و یکی از مهم ترین ویژگی های آن امکان برقراری ارتباط بین کودک و والدینش است. در دو صفحه ی پایانی کتاب مسایل، در زمینه بیماری ها، به طور فشرده مطرح شده و می تواند آغازگر صحبت بین کودک و خانواده و آشنایی بیش تر با بیماری واطرافش بشود.

برگردان
زهره ناطقی
تهیه کننده
قسمت نخست: عاطفه سلیانی، قسمت دوم: پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان سال پانزدهم شماره ی 7
سال نشر
۱۳۹۱
ناشران
نویسنده
Sylvie Girardet, سیلوی ژیرارده
ویراستار
عاطفه سلیانی
Submitted by editor3 on