یک اتفاق تازه

عنوان لاتین
Changes

هنگامی که پدر خانه را ترک می ‌کند به پسرک مژده می‌دهد که «یک اتفاق تازه در راه است» همین جمله کافی است تا قوه تخیل پسرک برانگیخته شود و اشیا از کتری تا دمپایی و مبل در برابر چشمان پسرک شروع کنند به تغییر شکل دادن و به جانوران و اشیا تبدیل شوند و به حرکت درآیند و تابلوهایی از نقاشان مشهور را به وجود آورند. آیا منظور پدر از اتفاق تازه این است؟

معما با آمدن پدر و مادر حل می شود. او صاحب یک خواهر شده است. اتفاق تازه این است. تولد هر انسانی یک اتفاق تازه است.

صفت‌های هوشمندانه، استثنایی و خیره کننده برازنده ی این کتاب هستند، کتابی که می تواند هم مخاطبش را برای پذیرش عضو جدید خانواده آماده کند و هم تخیلش را گسترش دهد. 

کتاب را با کودکتان بخوانید و اشیا مختلف را براساس شکل شان در ذهن یا بر روی کاغذ به جانوران یا اشیا تبدیل کنید. با کمک این کتاب همچنین می توانید درباره هنر صحبت کنید و چند نقاش مشهور را به کودک تان معرفی کنید.


صبح روز پنجشنبه، پدر هنگام خارج شدن از خانه به جوزف می گوید: «امروز اتفاق تازه ای می افتد» پدر می رود مادر را بیاورد. از کجا؟ مخاطب کتاب نمی داند چرا مادر در خانه نیست و پدر او را از کجا می خواهد بیاورد. جوزف می داند مادر کجاست. اما نمی داند. منظور پدر از «اتفاق تازه» چیست؟

 او در جست وجوی اتفاق تازه است. همه چیز در دور و برش در حال تغییر است. تغییرهایی که کسی به عمرش ندیده است. دمپایی های جوزف بال درمی آورند. کتری به گربه بدل می کند. و تمساحی که زیر مبل خوابیده بیدار می شود و با دهان باز گربه را دنبال می کند. آن طرف تر، مبل به گوریلی تبدیل می شود جوزف سردرنمی آورد. از خانه بیرون می رود. اما آنجا هم هیچ چیز سر جای خودش نیست.

جوزف نمی تواند این همه اتفاق را تحمل کند. به اتاق پناه می برد. در را می بندد و چراغ را خاموش می کند. ناگهان در باز می شود و روشنایی به داخل خانه می آید و جوزف پدر و مادرش را می بیند. اکنون معما حل شده است اتفاق تازه این است که او حالا یک خواهر کوچولو دارد. جوزف در اشیای بی جان خانه، زندگی و صورت هایی را می بیند که از احساس او به شرایط حکایت دارد.

داستان تصویری یک اتفاق ساده درباره دنیای کودکی و خیال پردازی بی حد و مرز کودکان که آنتونی براون نویسنده - تصویرگر نوآور ادبیات کودک و برنده ی جایزه جهانی هانس کریستین آندرسن آن را روایت می کند.

ویژگی داستان تصویری این است که کودک می تواند. مفهوم داستان را از روی تصاویر بیان کند. در این داستان نیز مخاطب کودک به راحتی می تواند خیال پردازی های جوزف را در تصاویر هنرمندانه ی کتاب دنبال کند. شما می توانید کودک را به بیان احساسات جوزف از میان تصاویر تشویق کنید. با این روش، حس زیبایی شناختی او تقویت می شود و نیز به دلیل مشارکت، لذت بیشتری از کتاب خواهد برد. در این کتاب، کودک گروه سنی پیش از دبستان و سال های اول دبستان، در حالی که دنیای تخیلش گسترش می یابد، برای پذیرش عضو جدید خانواده نیز آماده می شود.


فکر کنید یک روز در خانه‌تان همه چیز تغییر کند. کتری به گربه تبدیل شود و دمپایی‌های روی فرشی‌تان به پرنده!
خیلی عجیب است. حتی ممکن است ترسناک هم باشد!
این اتفاق در خانه‌ «جوزف» افتاده است. او یک پسربچه‌ی کوچک است که یک روز وقتی در خانه‌شان تنها است همه وسایل تغییر شکل می‌دهند و اتفاقات عجیب و غریبی رخ می‌دهد. البته شاید نباید خیلی هم عجیب به نظر برسد. چون بابا قبل از رفتنش به او گفته است که امروز روز عجیبی‌ست. شاید منظور بابا همین بوده: روزی که همه‌ی وسایل خانه تغییر شکل می‌دهند!
کتاب «یک اتفاق تازه» همان‌طور که از اسمش مشخص است یک اتفاق تازه است. اتفاقی که ممکن است برای همه‌ی ما رخ بدهد. اما من نمی‌توانم بگویم چه اتفاقی! آن وقت همه‌ی داستان را می‌فهمید و مزه‌اش می‌رود. باید خودتان داستان را بخوانید و راز تغییر شکل وسایل خانه را متوجه بشوید.

نگران جذابیت داستان هم نباشید. من قول می‌دهم هر کسی که این کتاب را دستش بگیرد از خواندن داستان و تماشای تصاویر آن لذت می‌برد. فرقی هم نمی‌کند بزرگ باشد یا کوچک!
«آنتونی براون» نویسنده و تصویرگر این کتاب، با کمترین کلمات و کوتاه‌ترین جملات یک داستان خواندنی را روایت می‌کند. او نمی‌خواهد حوصله‌ی بچه‌ها از خواندن کتابش سر برود. در عوض دلش می‌خواهد کاری کند که آن‌ها کتاب را بخوانند و شگفت‌زده می‌شوند. به خاطر همین به جای این که پرحرفی کند یا از جملات طولانی برای نوشتن داستانش استفاده کند، تصاویر داستانش را نقاشی کرده. تصاویری که آدم از نگاه کردن‌شان سیر نمی‌شود!
خب منتظر چه هستید؟ یعنی راستی راستی تصویر جلد کتاب را دیده‌اید و هنوز دل‌تان نمی‌خواهد ماجرای  آن دهان و دماغ توی دست‌شویی و گربه شدن کتری را متوجه بشوید؟
دست بجنبانید! «جوزف» منتظرتان است تا داستان یک روز عجیب‌اش را برایتان تعریف کند.

گزیده‌هایی از کتاب

صبح روز پنجشنبه، ساعت ده وپانزده
دقیقه، جوزف کِی چیز عجیبی توی کتری دید.

برگردان
رضی هیرمندی
تهیه کننده
بخش نخست: شبنم عیوضی، بخش دوم: پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان-سال شانزدهم-شماره ۱۰، قسمت سوم: فریبا دیندار
سال نشر
۱۳۹۲
ناشران
نویسنده
Anthony Browne, آنتونی براون
پدیدآورندگان
Submitted by editor3 on