گردش در طبیعت (آموزش به روش مونته‌سورری)

عنوان لاتین
La promenade (Mes petites histoires Montessori)

داستان کتاب «گردش در طبیعت» داستانی است دربارهٔ جستجو و کنجکاوی در طبیعت، داستان دو خواهر که همراه والدین خود به طبیعت می‌روند و کشف‌های جالبی می‌کنند.

لیو و امی خواهر هستند. آن‌ها یک روز همراه والدین خود برای گردش در طبیعت به خارج شهر می‌روند. آن‌ها به سمت جنگل می‌روند اما به آن نمی‌رسند، چون آن‌قدر کشف‌های جالبی در طبیعت در همان ابتدای مسیر می‌کنند که ترجیح می‌دهند به جای با عجله پیمودن مسیر سرعتشان را کم کنند و فرصت بیشتری برای کنجکاوی داشته باشند. آن‌ها وقتی به خانه بر می‌گردند یک میز مشاهدهٔ طبیعت درست می‌کنند.

نویسنده بر اساس آموزه‌های روش مونته‌سوری در انتهای کتاب به کودکان پیشنهاد داده است با یک ساک کوچک به گردش در طبیعت بروند و وقتی به خانه برگشتند یک میز مشاهدهٔ طبیعت در خانه درست کنند. نویسنده در این قسمت به مراقبت‌های برداشت نمونه از طبیعت اشاره نکرده است. مواردی مانند: برداشتن بخش‌هایی از گیاه که مرده‌اند و افتاده‌اند نه بخش‌های سبز گیاهان، آسیب نرساندن به جانوران، عکاسی از نمونه‌های زنده به‌جای برداشت آن‌ها و غیره.

«او هرمان» عکاسی است که تخصص خود را در زمینهٔ مونته‌سوری گرفته است. او مدیر مجموعه‌ای است که به ترویج مونته‌سوری می‌پردازد. هرمان بیش از ۲۰ کتاب در زمینهٔ روش آموزشی مونته‌سوری دارد، از جمله داستان‌های کوتاهی مانند «پرندهٔ مجروح» که با الهام از این شیوهٔ آموزشی نوشته است.

کتاب «گردش در طبیعت» یکی از داستان‌های کوتاه مجموعهٔ «آموزش به روش مونته‌سوری» است. کتاب «پرندهٔ مجروح» یکی دیگر از داستان‌های کوتاه این مجموعه است.

کتاب «گردش در طبیعت» برای بلندخوانی مناسب است.

 

برگردان
فریبا شریفی
تصویرگر
تصویرگر
Roberta Rocchi, روبرتا روکی
سال نشر
۱۳۹۶
ناشر
نویسنده
Ev Herman, او هرمان
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by editor3 on