لولو

عنوان لاتین
Loulou

رابطه دوستی چطور رابطه‌ای است؟ یک رابطه برابر یا بالا و پایین؟ بعضی وقت‌ها دوستی‌ها از یک نقطه شروع می‌شوند که یکی مراقب دیگری‌ست و از یک‌جای دوستی به بعد، همه چیز دگرگون می‌شود. مناسبات در یک دوستی همیشه یکسان و ثابت نمی‌ماند! طرفین رابطه رشد می‌کنند، شکل رابطه عوض می‌شود و مختصات آدم‌ها نسبت به هم تفییر می‌کند. «لولو» داستان یک رابطه دوستانه عجیب بین یک بچه‌گرگ و یک خرگوش است! رابطه‌ای که با بزرگ شدن بچه‌گرگ، شکل آن تغییر می‌کند و آن‌که تا دیروز مراقبت می‌کرد حالا خود نیاز به حمایت و درک شدن دارد.

بچه‌گرگی که هیچ وقت خرگوشی ندیده، با عمویش به شکار می‌رود. در راه عمو می‌میرد و بچه‌‌گرگ مستاصل به سراغ نخستین موجود زنده اطراف که از قضا یک خرگوش است می‌رود. خرگوش –تام- هم که تا آن روز گرگی ندیده است به بچه‌گرگ کمک می‌کند عمویش را به خاک بسپارد، برایش اسم انتخاب می‌کند و او را زیر بال و پر خود می‌گیرد تا بچه‌گرگ، که حالا لولو نام دارد، کم‌کم بزرگ می‌شود. لولو هم تند دویدن و ترساندن را به تام یاد می‌دهد. تام و لولو با هم بازی «کی از گرگ می‌ترسه» می‌کنند و یک‌بار تام آن‌قدر می‌ترسد که تصمیم می‌گیرد دیگر هیچ وقت از لانه‌اش بیرون نیاید.

لولو هرچه می‌کند موفق نمی‌شود دل تام را به دست بیاورد و دوستی را تمام شده می‌پندارد. به سمت کوهستان می‌رود تا دوست تازه‌ای پیدا کند. در تاریکی شب کوهستان گرگ‌ها با تصور اینکه لولو یک خرگوش است به او حمله می‌کنند و لولو تازه می‌فهمد که «بازی کی از گرگ می‌ترسد چه ترسی دارد.» لولو با تجربه تازه پیش تام برمی‌گردد و تام این‌بار او را باور می‌کند و دوستی لو را می‌پذیرد.

«لولو» داستان زیبایی است درباره‌ی دوستی و اعتماد به یک‌دیگر، سرشار از شوخ‌طبعی و لذت. دنیایی که «گرگوآر سولوتارف» در «لولو» خلق کرده به سادگی تصویرهای کتاب است. جایی که حتی مرگ طبیعی است و برخورد با آن به گفته تام «ساده است: باید خاک‌اش کنی. کمک‌ات می‌کنم.» سولوتارف که تصویرگر کتاب نیز هست، با استفاده از رنگ‌های اصلی و درخشان و به کار بردن خط‌های سیاه و کنتراست‌های شدید، حس تنش، حرکت، گرما و هیجان داستان را افزایش داده است. «لولو» همچنین داستانی چندلایه و دارای مفاهیم عمیقی برای گروه‌های سنی بالاتر است که می‌تواند برای درک بهتر کنش و واکنش‌های روابط دوستانه به نوجوانان کمک کند. قطع روابط آزاردهنده و آسیب‌زا، دیدن یک واقعه از چشم دیگری، تلاش برای جبران و ترمیم‌های آسیب‌های روابط و بخشش و پذیرش تفاوت‌ها از جمله این مفاهیم است.

«گرگوآر سولوتارف» تا به امروز بیش از ۱۵۰ کتاب برای کودکان و نوجوانان نوشته و تصویرگری کرده است که بسیاری از آن‌ها به زبان‌های گوناگون ترجمه شده‌اند. سولوتارف در ساختن فیلم از کتاب‌های‌اش نیز مشارکت می‌کند. او عکاس و مجسمه‌سازی توانا هم هست.

این کتاب نخستین بار است که با رعایت حق چاپ در ایران و از زبان فرانسه به فارسی ترجمه و منتشر می‌شود.

 

گزیده‌هایی از کتاب

  تام پرسید: «آیا راست است که گرگ‌ها خرگوش‌ها را می‌خورند؟ »

  لولو گفت: «من هم شنیده‌ام. اما من تا به‌حال خرگوشی نخورده‌ام.»

  تام گفت: «به‌هر حال، من که از تو نمی‌ترسم.»

برگردان
هورزاد عطاری
تصویرگر
Gregoire Solotareff, گرگوآر سولوتارف
سال نشر
1399
نویسنده
Gregoire Solotareff, گرگوآر سولوتارف
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
گروه ویرایش موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان
گروه سنی
فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال
Submitted by skyfa on