فلیکس به سیرک می‌رود

عنوان لاتین
FELIX JOINS THE CIRCUS

کتاب «فلیکس به سیرک می‌رود» یکی دیگر از داستان‌های مجموعه کتاب «فلیکس» است. فلیکس خرگوش عروسکی و پشمالوی سوفی است که در هر جلد از کتاب‌هایش با نامه‌هایی که برای سوفی می‌فرستد به او کمک می‌کند اطلاعات جدیدی از شهرها، کشورها، آدم‌ها، جانوران، فرهنگ‌ها و جهان اطرافمان به دست آورد. در این کتاب هم فلیکس با سیرک بزرگی همراه شده و به چند شهر در آمریکا سفر می‌کند؛ اما‌بخش مهمی از کتاب از تنوع فرهنگی و نژادی آدم‌های سیرک و فرهنگ‌های آنان سخن می‌گوید.

فلیکس که توسط «کوکو» شامپانزه سیرک دزدیده شده، مجبور می‌شود با سیرک به نقاط مختلفی سفر کند. فلیکس 5 نامه از شهرهای مختلف برای سوفی می‌نویسد و به او درباره شرایط و آدم‌ها و جانوران سیرک می‌گوید. سوفی هم هر نامه‌ای که از فلیکس می‌رسد را با خانواده یا دوستانش شریک می‌شود و اطلاعاتش را تکمیل می‌کند. او به باغ‌وحش می‌رود و جانوران مختلف آشنا می‌شود و با آموزگار و شاگردانی که دین‌ها یا عقاید متفاوتی دارند گفتگو می‌کند. در این مسیر است که سوفی بیشتر از قبل می‌فهمد که انسان‌ها با هم متفاوت هستند و این تفاوت‌ها نباید موجب تحقیر یا آزار دیگری شود.

مجموعه کتاب «فلیکس» جلدهای زیادی دارد و 18 جلد از آن که محوریت همه‌ی آن‌ها نامه‌های فلیکس است، توسط نشر زعفران ترجمه و به چاپ رسیده است.

در قسمت‌های دوم و سوم پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان درباره این مجموعه آمده است:

مجموعه کتاب «فلیکس» بیش از هر چیز نمونه‌ای مثال‌زدنی برای شیوه‌ی مناسب تولید کتاب کودک است. برای تهیهٔ این مجموعه زحمت زیادی کشیده شده است. تمام نامه‌های فلیکس جداگانه در پاکت‌هایی که در برخی صفحات تعبیه شده‌اند، قرار دارند و این احساس را در مخاطب ایجاد می‌کنند که فلیکس برای آن‌ها نامه نوشته. این خوش‌سلیقگی و دقت ناشر در تولید کتاب ستودنی است و می‌تواند الگوی مناسبی برای تهیه کتاب مخصوص کودکان باشد.»

نویسنده کتاب «آنت لنگن» نویسنده آلمانی کتاب‌های کودک و نوجوان است که بیش از 60 کتاب برای کودکان تألیف کرده است. خانواده او که کتابدار بوده‌اند زمینه‌ساز آشنایی او با کتاب و نوشتن شده‌اند. «آنت لنگن» از کودکی و به همراه خانواده سفرهای زیادی می‌رفته است، که شاید این پیش‌زمینه باعث نوشتن سری کتاب‌های فلیکس و موفقیت جهانی آن‌ها شده است.

«کنستانزا دروپ» تصویرگر آلمانی کتاب‌های فلیکس است. تصویرگری‌های کتاب فلیکس واقع‌گرایانه است که می‌تواند باعث ارتباط راحت کودکان با داستان و شناخت بهتر از کشورها و مکان‌هایی که فلیکس به آن‌ها سفر می‌کند شود.

«محبوبه نجف‌خانی» مترجم این مجموعه از مترجمان توانای کشورمان هستند. او کتاب‌های زیادی را در‌بخش کودک و نوجوان ترجمه کرده است. از جمله آن‌ها می‌توان به سری کتاب‌های «خرس و موش»، «جودی» و «مدرسهٔ عجیب و غریب» اشاره کرد.

گزیده‌هایی از کتاب

سوفی چیزی را که می‌بیند باورش نمی‌شود، حیوانی که دارد بدو به طرفشان می‌آید، سگ نیست، بلکه یک شامپانزه است که بلوز راه راه آبی پوشیده! کوکو با سوفی دست می‌دهد و می‌خواهد که توی بغلش بنشیند. اما بعدش اتفاق بهتری می‌افتد. سر ناهار جودی بین سیتا و شعبده‌بازی به اسم ارباب سو می‌نشیند. سوفی دلش می‌خواهد از شعبده‌باز بپرسد که آیا او می‌تواند یکی از کلک‌های شعبده‌بازی را نشانش بدهد، اما سوفی زبان چینی بلد نیست و ارباب سو هم زبان انگلیسی بلد نیست.

برگردان
محبوبه نجف‌خانی
تصویرگر
Constanza Droop, کنستانزا دروپ
سال نشر
1395
ناشر
نویسنده
Annette Langen, آنت لنگن
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by skyfa on