طوطی و بقال

کتاب «طوطی و بقال» نوشته محمدهادی محمدی بازآفرینی است از تمثیلی به همین نام از دفتر اول مثنوی معنوی مولانا و نخستین کتاب از سه‌گانه‌ای است که محمدهادی محمدی و امیر شعبانی‌پور در بازآفرینی مدرن از حکایت‌های مثنوی که ریشه برخی از آن‌ها تا کلیه و دمنه هم می‌رسد، در دست دارند.

کتاب «طوطی و بقال» حکایت بقالی است که طوطی خوش‌سخنی را از بازار می‌خرد و در کنج دکان‌اش حبس می‌کند تا با خوش‌زبانی‌هایش به فروش دکانش رونق بدهد. محمدهادی محمدی از این تمثیل مولانا استفاده می‌کند تا موضوع آزادی و مفهوم آن را برای مخاطبان کم‌سال مطرح کند.

 این اثر بازآفرینی است آهنگین هم در متن و هم در تصویر. متن محمدهادی محمدی هم ضرب‌آهنگ متن اصلی و هم ضرب‌آهنگی را که در تصویر با تکرار المان‌ها و سازه‌ها به وجود آمده، بازتاب می‌دهد. تصویرگری کتاب «طوطی و بقال» برنده جایزه سوم نامی ۲۰۱۷ و دیپلم افتخار جایزه بلونیا ۲۰۱۸ شده است.

 

امیر شعبانی‌پور درباره تصویرگری این کتاب و دوجلد دیگر این سه‌گانه می‌گوید: «در ساخت این مجموعه جدید سعی شده با حفظ زبان بومی و هویت ایرانی، نگاهی هم به زبان جهانی داشته باشیم، متنی مدرن‌شده و زیبا و با گرافیگی پویا و فعال.»

یادآوری می‌شود که همه درآمد و سودی که از این کتاب به دست می‌آید از جمله حق تالیف نویسنده برای همیشه به موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان اختصاص دارد تا در راه گسترش فرهنگ و مطالعات کودکی هزینه شود.


بیشتر بخوانید:
شگردهای برای خواندن یک کتاب خوب- بررسی کتاب طوطی و بقال - بخش نخست

شگردهای برای خواندن یک کتاب خوب- بررسی کتاب طوطی و بقال - بخش دوم

تصویرگر
امیر شعبانی‌پور
تهیه کننده
گروه کتابشناسی کتابک
سال نشر
۱۳۹۷
نویسنده
محمدهادی محمدی
گروه سنی
معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال
Submitted by editor3 on