قصه ها و افسانه های گریم، مجموعه ۵ جلدی

عنوان لاتین
Kinder und hausmarchen gesammelt durch die Bruder Grimm..., 1856

این مجموعه پنج جلدی از قصه‌ها و افسانه‌های گریم با نام های «پسری که پدرخوانده‌اش مرگ بود و داستان‌های دیگر»، «برادران سیاه شیطان و داستان‌های دیگر»، «سه کوتوله در جنگل و داستان‌های دیگر»، «زیبای خفته و داستان‌های دیگر» و «شنل قرمزی و داستان‌های دیگر» با هدف آشنایی نوجوانان با قصه‌های آلمانی و لذت بردن از ادبیات کهن و عامیانه ترجمه و منتشر شده است. 

در هر کتاب مجموعه‌ای از ۲۳-۱۹ افسانه و قصه ی عامیانه کوتاه و مصور با موضوع هایی مانند بی‌وفایی، تدبیر برای فرار، عاقبت پنهان‌کاری، تنبلی، بی‌مسئولیتی، پیروز خوبی بر بدی، حقه و حیله وجود دارد که با پایانی خوش به سرانجام می رسند. برخی از افسانه ها ها طنز هستند. افسانه‌ها با زبانی بسیار ساده روایت و ترجمه شده‌اند. در برخی از آن‌ها گفت‌وگوی بین شخصیت‌ها با ضرب‌آهنگ همراه است. در آغاز هر داستان تصویری سیاه‌ و سفید درباره داستان چاپ‌ شده که برخی از آن‌ها واضح نیستند. 

این مجموعه کتاب علاوه بر لذت بخشیدن به کودکان ۱۲-۹ سال، آن‌ها را با نکات تربیتی جالبی آشنا می‌کند. این مجموعه برای کتابخانه های آموزشگاهی و اجرای نمایش مناسب است.

درباره نویسنده کتاب «پسری که پدرخوانده‌اش مرگ بود و داستان‌های دیگر»

یاکوب لودویک کارل گریم زبان شناس، اسطوره شناس و حقوقدان آلمانی به همراه برادرش ویلهلم گریم از سال ۱۸۰۶ گردآوری قصه‌های قومی و افسانه‌های عامیانه را آغاز کردند. منبع اصلی آن ها در گردآوری، سنت شفاهی بود. آن ها بیشتر این قصه‌ها و افسانه‌ها را از زبان زنان طبقهٔ متوسط، خدمتکاران و پرستاران می شنیدند. آن ها همچنین با فرستادن نامه از دیگران برای گردآوری قصه‌ها کمک می گرفتند. کتاب ها و مجله ها از منابع مورد استفادهٔ آن ها بود. نخستین مجموعهٔ گردآوری شده از این قصه‌ها در سال ۱۸۱۲منتشر شد و در سال ۱۸۲۵ پنجاه قصه از این مجموعه به همراه تصویر به چاپ رسید.

معروف ترین داستان‌های فولکلور آن ها عبارتند از سفید برفی، راپونزل، هانسل و گرتل، شنل قرمزی و شاهزاده خانم قورباغه. فیلم سازان و کارگردان هایی مانند والت دیسنی بر اساس این افسانه‌ها فیلم و کارتون ساخته اند. 

 

 

 

برگردان
کمال بهروزنیا
تصویر اضافی
تهیه کننده
ژاله فروهر
سال نشر
۱۳۹۴
نویسنده
Wilhelm Karl ‏‫Grimm, Jakob Ludwig Karl Grimm, ویل‌هام گریم, یاکوب گریم
Submitted by editor3 on