ایزی و راسو

عنوان لاتین
Izy and skunk

ایزی دختر کوچکی است که از خیلی چیزها می ترسد. او از تاریکی، عنکبوت، از اشتباه کردن هنگامی که نقاشی می کشد، از افتادن وقتی اسکیت به پا دارد، یا وقتی که باید در نمایش مدرسه روی صحنه برود و از جنگل تاریک و انبوه هم می ترسد.

آیا این ترس او همیشه ادامه خواهد داشت؟ چگونه او بر ترس خود چیره خواهد شد؟ او یک عروسک خیمه شب بازی به شکل راسو دارد و هر جا که می رود او را با خود می برد. راسو برعکس ایزی نمی ترسد و ایزی با او اعتماد به نفس و شجاعت پیدا می کند و می تواند هر کاری انجام می دهد. یک روز گربه ای شیطان راسو را می دزدد و با خود بالای درخت می برد. ایزی برای پیدا کردن راسو ناچار می شود به تنهایی زیر تخت تاریک، اتاق زیر شیروانی پر از عنکبوت و ... برای یافتن او جستجو کند و سرانجام برای نجات راسو از درخت بالا برود. ایزی اکنون بسیار خوشحال است چون همه این کارها را به تنهایی انجام داده است و حالا این اوست که تصمیم دارد از راسو مراقبت کند.

ترس در کودکان امری طبیعی است. آنان از ناشناخته ها می ترسند و از انجام تجربه های جدید واهمه دارند و تنها دلگرم کردن و اعتماد به نفس دادن به آنان کمک می کند که نترسند و دست به تجربه بزنند. در این داستان راسوی عروسکی چنین نقشی را بازی می کند. همانند سازی با ایزی می توانند به کودکان بر چیره شدن بر ترس هایشان کمک کند.


ترس از ناشناخته های دنیای اطراف یکی از دغدغه های بیشتر کودکان و پدر و مادرهای شان است. ترس از تاریکی، حشرات یاٰ به طور کلی، روبه رو شدن با چیزهای تازه. در این شرایط حضور یک نفر در کنار کودک می تواند به او دلگرمی بدهد واندکی از ترس هایش کم کند. این شخص دوم می تواند یک موجود خیالی یا یک عروسک به اسم راسو باشد که کودک را از تنهایی بیرون بیاورد.

ایزی دختر کوچولویی است که ترس های زیادی در زندگی اش دارد: ترس از تاریکی، از سایه، از عنکبوت، از اشتباه کردن، گم شدن و روی صحنه رفتن در نمایش های مدرسه. اما تا وقتی راسو در کنار او باشد، این ترس ها برایش معنایی ندارند، چون راسو از هیچ کدام این ها نمی ترسد و حس حضور راسو در کنارش به او اجازه می دهد ترس ها را کنار بگذارد و تجربه کند. ایزی به راسو شخصیت می دهد وکارهایی را که برایش ترسناک است، به عنوان راسو، به راحتی انجام می دهد. اما روزی راسو گم می شود و حالا ایزی باید به تنهایی با دنیای اطراف روبه رو بشود و دنبال راسو بگردد.

تصویرگر این کتاب، که نویسنده ی آن هم هست، این ترس و دوستی صادقانه ی ایزی و عروسکش را با زیبایی به تصویر کشیده است و با استفاده ی درست از رنگ ها، در قسمت های مختلف، زیبایی و ترسناکی دنیا را از چشم ایزی به نمایش گذاشته. می توان کتاب را به همه ی کودکانی هدیه کرد که فکر می کنند: زندگی خوب است، اما ترسناک هم هست.

این کتاب و تصاویرش می توانند برای کودکان سه تا هفت سال جذاب باشد.

 

 

 

گزیده‌هایی از کتاب
ایزی از درخت بالا رفت.
همه تماشا می کردند.
چیزی نمانده بود راسو بیفتد.
که ایزی به آن بالا رسید.
همه نفس درسینه شان حبس
شده بود.ا یزی راسو را گرفت.
وقتی از درخت پایین می آمد.
همه برای او دست زدند.
برگردان
نسرین وکیلی
تهیه کننده
قسمت نخست: فاطمه مرتضایی فرد. قسمت دوم:پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان سال چهاردهم شماره ی ۴
سال نشر
۱۳۸۸
ناشران
نویسنده
Marie-Louise Fitzpatrick, ماری لوئز فیتز پاتریک
ویراستار
پارسا مهین پور
Submitted by editor3 on