حباب پردردسر

عنوان لاتین
Bubble trouble

دخترکی به اسم می‌بل، حباب درست می‌کند. ولی حبابش از او دور می‌شود و برادر کوچولویش را حسابی به دردسر می‌اندازد! حباب پسر کوچولو را با خودش می‌برد و از بالای حصار خانه‌شان می‌گذرد و سرانجام بر فراز شهرک می‌رسد! حالا این می‌بل، مادرش و تمامی اهالی شهرک هستند که باید هرطور شده پسر کوچولو را صحیح و سالم پایین بیاورند. چه کسی فکرش را می‌کرد که حبابی به آن کوچکی دردسری به آن بزرگی ایجاد کند؟!

مارگارت ماهی یکی از برجسته‌ترین نویسندگان کودک در عرصه‌ی جهانی و برنده‌ی جایزه هانس کریستین اندرسن است.


دختری به نام می بل حباب درست می کند، حبابی که ورجه وورجه کنان دور می شود و دور می شود تا می رسد بالای سربچه و او را با خود می برد، بچه، که از قل خوردن حباب توی هوا خیلی لذت می برد نه تنها گریه نمی کند، خوشحال هم می شود. اما می بل همین که می بیند حباب دارد داداش کوچولویش را با خودش می برد، با داد و فریاد و وحشت مادرش را خبر می کند، حباب بر فراز شهر پرواز می کند، می بل و مادرش و مردم نگرانند چه بر سرکودک گرفتار در حباب می آید. مردم شهر برای نجات او دنبالش راه می افتند و هر کس برای نجات داداش می بل راه حلی دارد. اما سرانجام می بل داداش کوچولو را نجات می دهد. چه کسی فکرش را می کرد حبابی به این کوچکی دردسری به این بزرگی درست کند؟

داستان تصویری حباب پردردسر رابطه دختر کوچولو و داداش کوچک تر از خودش را نشان می دهد که مارگارت ماهی نویسنده ی برجسته ی کودک و برنده جایزه جهانی هانس کریستین آندرسن، برنده ی مدال کارنگی و دریافت کننده تقدیرنامه های بسیاری از انجمن کتابداران آمریکا آن را روایت می کند.

پلی دانیار ( تصویرگر) حس و حال مردم شهر را، از دیدن بچه ی گرفتار در حباب، هنرمندانه به تصویر درمی آورد. از این رو، کودک مخاطب به راحتی و بدون کمک بزرگ سال می تواند از روی تصاویر روایت داستانی را دنبال کند. تصاویر کپی واقعیات نیستند. رنگ ها فضای زندگی و شهر می بل را بیان می کنند و به تقویت احساسات کودک می انجامند.

در این کتاب، کودک گروه سنی پیش از دبستان و سال های اول دبستان، در حالی که دنیای تخیلش گسترش می یابد، برای پذیرفتن و دوست داشتن کودک کوچکتر از خودش آماده می شود.

 

برگردان
پروین علی پور
تهیه کننده
بخش نخست: شبنم عیوضی، بخش دوم: پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان-سال شانزدهم-شماره ۱۰
سال نشر
۱۳۹۲
ناشر
نویسنده
Margaret Mahy, مرگارت ماهی
ویراستار
رضا کریمی
Submitted by editor3 on