آزاده خلیفی

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با آزاده خلیفی را مشاهده کنید.

کتاب «هاجستم واجستم» بازآفرینی ترانه-متلی کهن است. محمدهادی محمدی، نویسنده و پژوهشگرِ نام‌آشنای ادبیات کودکان، این ترانه-متل را در ریختی نو، با اندرونه‌ای (محتوایی) مناسب کودکان، بازآفریده و رضا دالوند آن را تصویرگری کرده است.
چهارشنبه, ۳ مرداد
داستان «لاک ‌پشت و من» را ماریت تورن‌کویست (Marit Tornqvist) نوشته و تصویرگری کرده است. این نویسنده و تصویرگر، مهارت ویژه‌ای در به تصویر درآوردن استعاره‌ها در تصویر و داستان دارد. «لاک‌ پشت و من» داستانی استعاری، زیبا و پر از رمزوراز و شگفتی است؛ داستانی درباره‌ی وطن، مهاجرت، عشق، هویت و مسئولیت؛ داستانی درباره‌ی دوستی عجیب پسری با یک لاک‌پشت! 
یکشنبه, ۳۱ تیر
«وپر، غول مهربان» قصه‌ای از مجموعه «کارت ‌های تصویری قصه ‌گویی» یا «کامی ‌شی ‌بای» است که اتسوکو نوزاکا (Etsuko Nozaka) آن را نوشته و نانا فوریا (Nana Furiya) تصویرگری کرده است.
چهارشنبه, ۲۷ تیر
«خرگوش بی دماغ» کتابی تصویری به نویسندگی آنابل لامرس (Annabel Lammers) و تصویرگری هانکه سیمنسما (Hanneke Siemensma) است؛ داستانی درباره‌ی یگانگی، پذیرش تفاوت‌‌ها و شایستگی دوست ‌داشته شدن.
چهارشنبه, ۶ تیر
«از ناکجا» کتابی تصویری به نویسندگی و تصویرگری کریس نیلر بالستور (Chris Bellesteros Naylor) است. «از ناکجا» درباره‌ی دوستی و ایجاد پیوند است یا بهتر است بگوییم درباره‌ی دوست ماندن با وجود دگرگونه شدن. برای دوستی بایست شبیه یکدیگر باشیم یا همین ‌که از چیزهای مشترکی حظ ببریم کافی است؟ مثلاً تماشای بالا آمدن ماه در آسمان شب، لذت نوشیدن یک فنجان چای کنار هم وقتی به چشم‌انداز مشترک پیش رو نگاه می‌کنیم؟ برای آغاز دوستی همین چیزهای ساده‌ی کوچک کافی است.
یکشنبه, ۳ تیر
«اردکی که آب دوست نداشت» داستانی تصویری است که استیو اسمال (Steve Small) نوشته و تصویرگری کرده است. استیو اسمال انیماتور، طراح و تصویرگر است و این نخستین کتابی است که خودش نوشته است؛ داستانی درباره‌ی دوستی و گشودگی به روی دیگری.     اما دوستی چیست؟ چطور دوستان خود را انتخاب می‌کنید؟ اصلاً ممکن است بتوانید با کسی دوست شوید که درست همان‌ چیزی را دوست دارد که شما از آن فراری هستید؟ 
چهارشنبه, ۳۰ خرداد
«غم‌ نامه‌ ی مایکل روزن» کتابی تصویری است به قلم مایکل روزن و تصویرگری کوئنتین بلیک. روزن شاعر و نویسنده‌ی سرشناس ادبیات کودکان است، و دوستداران ادبیات کودک در ایران او را با یکی از کلاسیک‌های منتخب پیتر هانت، با عنوان «می ‌خوایم یه خرس شکار کنیم»، می‌شناسند.
یکشنبه, ۲۰ خرداد
1. «من» چگونه روایت می‌شود «از لای در اتاق سرک می‌کشم، در نور گردی که از سقف روی اسباب و اثاث افتاده، رختخواب می‌بینم و کاسه و کماجدان و دیگ مسی و سماور بزرگ ورشویی که زیر نور برق می‌زند. هر وقت جایی می‌خواهند روضه بخوانند یا عروسی و عزاست، می‌آیند و سماور مادرم را می‌برند. [1]» در سایت کتابک بخوانید: زندگی، زمانه و داستان‌های هوشنگ مرادی‌کرمانی بخش نخست: مرادی کرمانی، روایت سرگردانی میان «‌من»‌ و «من دیگر»
یکشنبه, ۲۰ خرداد
«چمدان» کتابی تصویری به نویسندگی و تصویرگری کریس نیلر بالستور (Chris Ballesteros Naylor) است؛ داستانی درباره‌ی مهاجرت، مهربانی، پذیرش دیگری و دوستی. این کتاب به بیش از ۲۰ زبان ترجمه شده و منتقدانی بسیار آن را تحسین کرده‌اند.  خالد حسینی، نویسنده‌ی رمان بادبادک‌باز، می‌گوید: «کاش همه‌ی پدران و مادران «چمدان» را با فرزندان خود سهیم شوند. در زمانه‌ای که بیش از ۶۵ میلیون نفر در سراسر جهان به اجبار آواره شده‌اند، این کتاب داستان تصویری زیبایی است از مدارا و مهرورزی با هم‌نوعان.»
چهارشنبه, ۱۶ خرداد
کتاب «از مارها خوشم نمی‌آید» کتابی تصویری به نویسندگی نیکولا دیویس (Nicola Davies) و تصویرگری لوچیانو لوزانو (Luciano Lozano) است. کتاب ترکیبی از روایت داستانی و غیرداستانی است که ترکیب مورد علاقه‌ی نیکولا دیویس محسوب می‌شود. نیکولا دیویس، نویسنده‌ی این کتاب، جانورشناس است و مجری برنامه‌ی حیات‌وحش برای کودکان در بی‌بی‌سی است. 
چهارشنبه, ۹ خرداد
اگر ناچار شوید مهاجرت کنید، خانه را ترک کنید یا از وطن بگریزید چه با خودتان می‌برید؟ اگر و تنها اگر بتوانید یک چمدان با خودتان بردارید چه در آن می‌گذارید؟ آلبوم عکس‌ها؟ چند تکه لباس؟ سوغات‌هایی که شما را به یاد خانه بیاندازد؟ یادگارانی که عزیزانتان را به خاطرتان بیاورد؟ هر چیز گران‌قیمتی اگر دارید؟ یا یک فنجان چای‌خوری؟ اگر داروندارتان به اندازه همان یک چمدان باشد و مهاجرت نه به اختیار، که به اضطرار و با فرار و ترس همراه باشد چه؟چه با خودتان می‌برید؟ اصلا اگر چیز زیادی ندارید چمدان برای چی؟
چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت
«فقط پنج دقیقه دیگه…» کتابی تصویری است که مارتا آلتس (Marta Altes) نوشته و تصویرگری کرده است. این کتاب درباره‌ی مفهوم زمان است و از نگاه و زبان کودک (بچه‌روباه) روایت می‌شود.
یکشنبه, ۲ اردیبهشت
«یوگا در جنگل» داستانی تصویری است که برایان روسو (Brian Russo) نوشته و تصویرگری کرده است. از عنوان کتاب مشخص است که با داستانی درباره‌ی یوگا سروکار داریم.  می‌دانیم که با کتاب‌خوانی برای کودکان می‌توانیم آن‌ها را به کتاب‌ خواندن علاقه‌مند کنیم و خو دهیم؛ همچنین با تمرین می‌توانیم کودکان را به عادت‌های نیک دیگر هم خو دهیم. از این رو، کتاب «یوگا در جنگل» سرآغاز خوبی است تا یوگا را به یکی از کنش‌های روزانه‌ی کودک تبدیل کنیم و او را نرم‌نرمک به انجام دادن این تمرین‌ها انس دهیم.
یکشنبه, ۱۹ فروردین
«دوستان خوب و یک فکر بکر!» کتابی تصویری درباره‌ی بازی و مراقبت به نویسندگی و تصویرگری اینگرید و دیتر شوبرت است؛ کتابی برای کودکان و بزرگ‌سالان. تصویرهای چشم‌نواز، پویا و رنگارنگ کتاب مایه‌ی حظ بصری کودکان است و متن کوتاه و ساده‌ی آن، که بیشتر گفت‌گوهای دو شخصیت کودک کتاب است، با گنجینه‌ی واژگان‌‌ کودکان هماهنگ است و با حوصله‌شان هم‌ساز.
سه شنبه, ۱۵ اسفند
پیش از شروع مقاله، سه قسمت پیشین را در سایت کتابک بخوانید:  زندگی، زمانه و داستان‌های هوشنگ مرادی‌کرمانی بخش نخست: مرادی کرمانی، روایت سرگردانی میان «‌من»‌ و «من دیگر» زندگی، زمانه و داستان‌های هوشنگ مرادی‌کرمانی بخش دوم: غریبه‌ترین آشناها زندگی، زمانه و داستان‌های هوشنگ مرادی کرمانی بخش سوم: آنان که گول نخورده‌اند به خطا می‌روند
چهارشنبه, ۲۵ بهمن
پیش از شروع مقاله، دو قسمت پیشین را در سایت کتابک بخوانید:  زندگی، زمانه و داستان‌های هوشنگ مرادی‌کرمانی بخش نخست: مرادی کرمانی، روایت سرگردانی میان «‌من»‌ و «من دیگر»‌‌ زندگی، زمانه و داستان‌های هوشنگ مرادی‌کرمانی بخش دوم: غریبه‌ترین آشناها
یکشنبه, ۸ بهمن
«دوستان خوب آماده‌ی ماجراجویی» منشوری است چندوجهی و رنگارنگ. اگر منشور را مقابل نوری سفید بگیریم و بچرخانیم رنگین‌کمانی از رنگ‌ها می‌بینیم. هر نور سفید یک طیف نور است و این کتاب طیفی از معانی. کتابِ «دوستان خوب آماده‌ی ماجراجویی» کتابی درباره‌ی بازی، دوستی، همکاری، مراقبت دورادور و سایه‌وار از کودک و... است. البته، بستگی به آن دارد که منشور را به کدام طرف بچرخانیم؛ زیرا در این صورت، شاید این کتاب بیش از همه یادآور کودکی از‌دست‌رفته باشد!
یکشنبه, ۸ بهمن
بخش نخست مقاله را در سایت کتابک بخوانید: زندگی، زمانه و داستان‌های هوشنگ مرادی‌کرمانی بخش نخست: مرادی کرمانی، روایت سرگردانی میان «‌من»‌ و «من دیگر»‌‌
سه شنبه, ۲۶ دی
«نگویید سوگواری. این عبارت بسیار روانکاوانه است. سوگوار نیستم. رنج می‌کشم.» -رولان بارت، خاطرات سوگواری[1]
دوشنبه, ۱۲ تیر
«ماجراهای کوکو و پوپو» مجموعه‌‌ای چهارجلدی از یک فانتزی شگفت است در جهانی که جهان آدم‌ها نیست، اما برای آن‌ها بیگانه هم نیست. فانتزی شگفت چگونه فانتزی‌ای است؟ فانتزی شگفت از آن گونه‌ی فانتزی‌هاست که سرتاسر آن پر است از پیش‌بینی‌ناپذیری، تخیل تازه و ناشناخته برای مخاطب، رازهای تودرتو و شخصیت‌هایی که یکی پس از دیگری می‌آیند، که از جهان واقعی نیستند، و انگار تازه به این سیاره فرود آمده‌اند. کوکو و پوپو خودشان دو شخصیتی هستند که هم بچه‌ی درخت زبان‌گنجشک هستند و هم نیستند.
دوشنبه, ۷ آذر