بازی‌های سنتی - حرکتی کودکانه

بازی های سنتی یکی از فعالیت‌های لذت‌بخش و سازنده برای همه، به ویژه برای کودکان و نوجوانان است. کودک هنگام بازی می‌تواند کشف کند چه کسی است و چه توانایی‌هایی دارد، دنیا چیست و چگونه خود را باید با محیط هماهنگ کند. بازی می تواند به کودک اعتماد به نفس دهد، بازی کردن بچه‌ها راهی است به سوی شکل‌گیری شخصیتی سالم و مفید. در نتیجه برای این که کودک در آینده، زندگی خوب و بالنده‌ای داشته باشد، فرایند بازی بسیار ضروری است.

زیر دسته بندی ها
کودکان می‌توانند «دزد و پلیس[1]» و یا (نجات بازی[2]) را در فضای بسته یا محیط بیرون بازی کنند. این بازی در چندین کشور و با نام‌ها و قوانین گوناگون انجام می‌شود و خاستگاهش مشخص نیست. بازی سنتی «دزد و پلیس» برای تربیت بدنی بسیارعالی است. یادگیری روش این بازی به اندازه‌ی خود بازی جالب است. بازی حدود بیست دقیقه طول می‌کشد و کودکان زمان زیادی دارند که خوش بگذرانند.
چهارشنبه, ۲ آذر
در بازی سرگرم‌کننده‌ی پرش با گونی[1] کودکان می‌پرند تا به خط پایان برسند. آن‌ها هر دو پای‌شان را در یک گونی می‌گذارند و آن را تا کمر، بالا می‌کشند و می‌پرند. شکل ساده‌ی این بازی، به کودکان امکان می‌دهد در هر محیط بازی که قرار دارند، فعالیت داشته باشند و از بازیگوشی لذت ببرند! هرچه شمار شرکت‌کنندگان در این مسابقه بیشتر باشد، بازی جالب‌تر می‌شود. در این بازیِ سرگرم‌کننده، بازی‌کنان درحالی‌که پاهای‌شان در گونی جای گرفته است به طرف خط پایان می‌پرند. پرش با گونی، یک بازی گروهی عالی‌ است که می‌شود به‌عنوان یک برنامه‌ی شاد و سرگرم‌کننده برای جشن تولد کودکان در فضای آزاد نیز در نظر گرفت.
سه شنبه, ۱۷ آبان
آیین باران خواهی - بازی آیینی
چهارشنبه, ۱۳ آذر
برای شروع بازی به دو گروه بازیکن نیاز داریم که با توجه به مهارتشون به فاصله ۱۰ تا ۱۵ متری از هم می‌ایستند. ابتدا هر دو گروه پنج سنگ با فاصله‌های کوتاه در زمین می‌کارند. به اصطلاح نشانه می‌گذارند. پنج بازیکن در هر طرف زمین بازی می‌ایستند. (توجه کنید وقتی نوبت گروه پرتاب کننده می‌رسد، گروه مقابل کنار می‌روند که آسیب نببنند.) از قبل هر دو گروه تعداد زیادی سنگ به اندازهٔ توپ هفت سنگ در کنار خود می‌گذارند. یک نفر از گروهی که شروع کنندهٔ بازی است، سنگی بر می‌دارد و به سوی نشانه‌های گروه مقابل پرتاپ می‌کند. بعد از یک پرتاب نوبت گروه مقابل است.
یکشنبه, ۱۹ آبان
تعطیلات نوروزی نزدیک است. در این مطلب، بازی های گروهی مناسبی برای کودکان به شما معرفی می‌کنیم تا تعطیلاتی هیجان‌انگیز را با کودکان خود سپری کنید.
شنبه, ۲۶ اسفند
این بازی دقت و سرعت عمل کودکان را تقویت می‌کند. تعداد بازیکنان: ۸ نفر به بالا
شنبه, ۲۸ مرداد
بازی گروهی بشقاب میوه تعداد بازیکنان: بیشتر از ۶ نفر گروه سنی: کودکان ۵ تا ۱۲ ساله
سه شنبه, ۱۷ مرداد
بازی رنگ‌ ها را در طبیعت پیدا کن با انجام این بازی رنگ‌ها، فرصتی را برای کودکان خود فراهم کنید تا بتوانند افزون بر لذت بازی در طبیعت، رنگ‌ها را در طبیعت به خوبی ببینند و بیاموزند. مواد مورد نیاز
شنبه, ۱۰ تیر
بازی آسیاب بچرخ یکی از بازی‌های محلی و قدیمی است. این بازی با تعداد زیادی از کودکان در فضای باز یا بسته قابل اجرا می‌باشد.
یکشنبه, ۲۶ دی
این بازی از جمله بازی‌های بومی محلی است که بصورت گروهی انجام می‌شود و غالباً دختر بچه‌ها علاقه بیشتری به آن دارند. همان‌گونه که از نام این بازی مشخص است وسیله مورد نیاز آن چند متر کش است که بر حسب تعداد بازیکنان می‌توان آن‌را کمتر یا بیشتر تهیه کرد و دو سر آن ‌را به هم گره زد.
شنبه, ۱۸ دی
این بازی یک ورزش بسیار متحرک و هیجان انگیز است. برای اجرای این بازی به مکان مخصوصی نیاز نیست.در مدرسه، حیاط خانه، اردوهای مدرسه، پیک نیک‌های خاوادگی و یا در کوچه و محله خودتان قابل اجرا است. این ورزش در شهرهای مختلف ایران نام‌های گوناگونی دارد مثل: خط و خانه، اِ کر و دو کِر، لِی لِی، شش خونه، قلعه بازی و …
شنبه, ۱۱ دی
اَتل مَتل توتوله شعر و بازی است به زبان فارسی و کودکانه. این بازی موزیکال را کودکان ایرانی در هنگام کودکی می‌خوانند و بازی می‌ کردند. 
دوشنبه, ۶ دی
بازی عمو زنجیرباف نوعی بازی جمعی برای کودکان و یکی از بازی‌های بومی و محلی منطقه کازرون است. این بازی آنقدر معروف است که تقریباً کودکان در همه جای ایران این بازی را انجام می‌دهند. بازی بسیار شبیه به نمایش‌های آیینی است. داستان و روایت عمو زنجیر باف روایتی از نوع بدون راوی است.
سه شنبه, ۳۰ آذر
تعداد شرکت کنندگان این بازی از ۴ تا ۱۵ نفر یا حتی بیشتر است. کودکان به شکل دایره روی زمین می‌نشینند. یکی از بچه‌ها گرگ می شود و دور دایره پشت سر دیگران می‌چرخد.او بی سرو صدا و بدون این که کسی بفهمد، دستمالی راکه در دست دارد، پشت سر یکی از کودکان می‌اندازد. آن هاباید حواس شان را جمع  کنند و او را زیر نظر داشته باشند تا اگر دستمال را پشت سرشان انداخت، بفهمند.
چهارشنبه, ۲۴ آذر
نام دیگر این بازی استوپ آزاد است. در این بازی که به وسیله تعدادی بازیکن به همراه یک توپ انجام می شود (تعداد نفرات نامحدود)، توپ توسط فرد شروع کننده بازی به هوا پرتاب می شود، همزمان با پرتاب توپ به هوا نام شخصی از بازیکنان حاضر توسط پرتاب کننده با صدای رسا گفته می شود.
سه شنبه, ۱۶ آذر
شرکت کنندگان این بازی باید بیشتر از ۴ نفر باشند. از بین آن ها یکی گرگ می شود و دیگری چوپان. همه ی کودکان پشت چوپان، کمر یکدیگر را می‌گیرند. هرچه تعداد بچه ها بیشتر باشد، بازی هیجان‌انگیزتر می‌شود. گرگ روبه روی چوپان و گله‌ای که پشت سرش است، می ایستد و می‌خواند:
شنبه, ۶ آذر
نام بازی: طناب کشی نام محلی: ایپ چکدی ابزار لازم: یک رشته طناب به طول ۳ متر و یک قطعه گچ محوطه بازی: هوای آزاد
دوشنبه, ۱ آذر
(به فارسی افغانستان: چشم گیرک)، قایم موشک هم گفته می‌شود. این بازی معمولا در محیط‌های باز بازی می‌شود و تعداد شرکت کنندگان در آن نامحدود است.
دوشنبه, ۲۴ آبان
این بازی در واقع مقدمه‌ای برای شروع بازی‌های دیگر است. برای تعیین سرگروه یا جای ایستادن هر گروه یا گروهی که باید بازی را شروع کند یا در بازی «وسطی» برای تعیین گروه وسط، بچه‌ها اول این بازی را می‌کنند.
شنبه, ۱۵ آبان
هفت سنگ نام یک بازی سنتی و محلی ایرانی است. امکانات لازم برای این بازی، هفت عدد سنگ صاف و تخت و یک توپ هفت‌سنگ (شبیه توپ تنیس) است. بازیکنان در قالب دو تیم پنج یا شش نفره تقسیم می‌شوند.
شنبه, ۸ آبان