فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۰ - ۲ سال

در این صفحه فهرستی از کتاب‌های ترجمه شده و ویژگی ها و تاثیر کتاب‌هایی که برای رشد جنبه‌های متفاوت کودکان ۰ - ۲ سال مناسب هستند، آورده شده است.

کودک از بدو تولد تا دو سالگی دوران مهمی را از جنبه‌ی رشد مغزی و زبانی طی می‌کند. در این دوران مغز کودک در حال جذب زبانی است که در پیرامونش به کار رفته است.

فراگیری مهارت‌های خواندن و نوشتن از ابتدای تولد که کودک با زبان سر و کار دارد، آغاز می‌شود. کارشناسان آموزش خواندن در دبستان متوجه شده‌اند کودکانی که در سال نخست زندگی برای‌شان کتاب خوانده نشده یا واژه‌های زیادی به گوش‌شان نرسیده، بخش‌های اصلی ساختار زبان که برای خاندن مهم و ضروری است، در مغزشان شکل نگرفته است.

زیر دسته بندی ها
هر طرف را که نگاه می‌کنی ریسه‌ها و کاغذهای رنگی‌رنگی و یک‌عالمه بادکنک قرمز و بنفش و نارنجی و آبی‌رنگ می‌بینی! این‌‌طور که معلوم است انگار امروز همه چیز فرق دارد و در خانه‌ی فیل کوچولو قرار است اتفاق تازه‌ای بیفتد. نکند قرار است که همه با هم بادکنک‌بازی کنند یا با ریسه‌های رنگی کاردستی هیجان‌انگیزی بسازند؟ شاید هم تولد کسی باشد. اما چه‌کسی؟ تولد مامان‌فیله، بابافیله یا شاید هم خود خود فیل کوچولو! وقتی‌که مامان و بابای فیل کوچولو هوراااای بلندی می‌کشند، کوچولوی دوست‌داشتنی داستان مطمئن می‌شود که تولد خود اوست. حالا دیگر همه چیز معلوم است. امروز جشن «تولد فیل کوچولو» است.
چهارشنبه, ۲۵ اسفند
کتاب مقوایی عددآموز «با قورباغه بشمار» یکی دیگر از کتاب‌های مجموعه کتاب‌ «قورباغه» اثر «ماکس‌ فلت‌هاوس» نویسنده و تصویرگر برجسته‌ هلندی است. در این کتاب تعاملی و رنگارنگ، کودکان همراه با قورباغه و دوستانش با اعداد و شمارش آشنا می‌شوند.
چهارشنبه, ۴ اسفند
کتاب مقوایی «قورباغه بیمار است» یکی دیگر از کتاب‌های مجموعه کتاب‌ «قورباغه» اثر «ماکس‌ فلت‌هاوس» نویسنده و تصویرگر برجسته‌ی هلندی است. در این کتاب مقوایی، کودکان خردسال به همراه قورباغه و دوستانش با زبان ساده با مفهوم بیماری و بهبود یافتن آشنا می‌شوند و درمی‌یابند استراحت، غذای مقوی، و مراقبت و توجه اطرافیان و دوستان به بهبود بیماری کمک می‌کند.
سه شنبه, ۳ اسفند
کتاب «رنگ‌ها» از مجموعه کتاب «استنلی و آموزش» ماجرای همستری به نام استنلی است که در آن انواع رنگ‌ها به کودکان زیر 5 سال آموزش داده می‌شود.
سه شنبه, ۱۶ آذر
کتاب مفهومی «از 1 تا 10» اثر «میس فون‌هات»، نویسنده و تصویرگر هلندی، با رنگ‌های زنده و درخشان و تصاویری از جانوران دوست‌داشتنی به کودک کمک می‌کند تا شمارش اعداد را بیاموزد. این کتاب مقوایی افزون بر این‌که فرصت یادگیری لذت‌بخش اعداد و شمارش را برای کودکان فراهم می‌کند، آن‌ها را با جانوران و اعضای مختلف بدن آن‌ها نیز آشنا می‌کند.
یکشنبه, ۱۴ آذر
کتاب تصویری «این بابای منه!» اثر «میس فون‌هات»، نویسنده و تصویرگر تحسین‌شده‌ هلندی، چالشی مفرح را پیش روی کودکان 1 تا 5 سال قرار می‌دهد. در کتاب «این بابای منه!» نخست 4 گزینه برای بابای هر نوزاد آورده شده است. با ورق زدن کتاب می‌توانید ببینید پاسخ درست چیست و آن‌ها دارند چه کار می‌کنند. این کتاب مفهومی با تصاویری گیرا و هنرمندانه از طریق بازی کودکان را با انواع جانوران و نوزادانشان آشنا می‌کند و هم‌زمان رابطه‌ محبت‌آمیز میان والدین و فرزندان را به تصویر می‌کشد. «این بابای منه!» کتابی در ستایش بازی و عشق میان پدر و فرزند است.
دوشنبه, ۸ آذر
کتاب «باید بروم دست‌شویی» یک کتاب بامزه برای آموزش رفتن به دست‌شویی‌ است که در آن سگ کوچولو به‌طور اتفاقی مجبور می‌شود از دست‌شویی بزرگ‌ترها استفاده کند. در این کتاب، علاوه بر آموزش غیر مستقیم رفتن به دست‌شویی، با جانوران مختلفی که در داستان حضور دارند هم آشنا می‌شویم.
شنبه, ۳ مهر
«آپولین راننده می‌شود» از مجموعه کتاب «بازی‌ها و رفتارهای کودکانه» درباره خلاقیت و تخیل در بازی کردن است. آپولین با یک جعبه ماشین بازی می‌کند. وقتی هم چپ می‌کند. به تعمیر کار زنگ می‌زند تا ماشین را درست کند.
سه شنبه, ۳۰ دی
کاری برجسته از یکی از نامدارترین نویسندگان ادبیات کودکان جهان، آسترید لیندگرن که در ضمن یکی از تاثیرگذارترین در حوزه ادبیات کودکان و فانتزی بوده است.  
شنبه, ۲۷ دی
«پوپی گرسنه است» از مجموعه کتاب «لئو و پوپی» است. پوپی گرسنه است اما غذا نمی‌خورد. لئو از عروسکش، پوپی، عصبانی می‌شود. او یه یاد رفتار مادرش با خودش می‌افتد و تلاش می‌کند تا  راهی پیدا بکند و به پوپی غذا بدهد.
چهارشنبه, ۱۷ دی
تلاش باباخرس برای خواباندن فرزندش داستان «بوسه‌هایی برای بابا» را می‌سازد. این داستان به مهرورزی و بازی و ارتباط بین پدر و کودک می‌پردازد. در حالی که کودک دوست ندارد بخوابد و بدخلق شده، پدر با بازی او را می‌خواباند.
سه شنبه, ۹ دی
«10 تا کاکلی» کتابی برای آموزش عددهای 1 تا 10 است. این کتاب عددآموز به کمک تصویر و شعر شمارش را به نونهالان می‌آموزد.
پنجشنبه, ۱۳ آذر
گرسنه نیستم... این غدا را دوست ندارم... «نمی‌خواهم... شکم‌ام می‌گوید نه! ... ببین چه کار بلدم!» جملاتی آشنا از کتاب «یک لقمه کوچولو برای خر کوچولو» برای هرکسی که موقع غذا خوردن با کودکی سرو کله زده است!
یکشنبه, ۱۶ شهریور
«خر کوچولو و یاکی اسب‌بازی می‌کنند. به آن‌ها خیلی خوش می‌گذرد! اما... وقت حمام و خواب است.»
چهارشنبه, ۲۹ مرداد
کتاب «تق تق، بیا بیرون» داستان چهار تخم است، سه پرنده و یک تمساح که در آخر با هم دوست می‌شوند.
چهارشنبه, ۱۶ بهمن
در کتاب «روز المر» با المر دوست‌داشتنی و شاد و شوخ همراه می‌شویم تا ببینیم روزش را چگونه می‌گذراند؟ چه کار می‌کند؟ چه کسی را می‌بیند و چه می‌خورد؟
شنبه, ۴ اسفند
کتاب «آب و هوا با المر» داستانی است درباره اهمیت شادی و بازی در زندگی کودکان. کودکان در این کتاب همراه المر به آن‌چه پیرامون خود می‌بینند توجه می‌کنند و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت را می‌آموزند.
شنبه, ۴ اسفند
کتاب «دوستان المر» کتابی رنگارنگ است که در آن المرِ شاد و شوخ دوستانش را، با همه تفاوت‌ها و خصوصیاتشان؛ دوست دارد و ستایش می‌کند.
چهارشنبه, ۱ اسفند
در کتاب «رنگ‌های المر» المر، فیل رنگارنگ و دوست‌داشتنی، رنگ‌ها را به شیوه‌ای ساده و جذاب به کودکان معرفی و به آن‌ها کمک می‌کند تا رنگ مورد علاقه خودشان را پیدا کنند. و آیا آموزگاری به مهربانی و شیرینی المر می‌توان یافت؟!
چهارشنبه, ۱ اسفند
کتاب «گورخرکوچولوی حسود» از سری کتاب‌های شش‌گانه مجموعه «نخستین هیجان‌های من» است.
دوشنبه, ۲۴ دی