مقاله ها و نوشته های حقوق کودک

کودکان آسیب پذیرترین افراد یک جامعه‌اند، نخستین کسانی که که در معرض انواع فشارها و مشکلات ناشی از زندگی بزرگ‌ترها قرار می‌گیرند. امروزه بسیاری از کودکان در سراسر جهان به خاطر بی‌سرپرستی، آواره‌گی‌های ناشی از جنگ و بلاهای طبیعی، تغذیه نامناسب، آلودگی به انواع بیماری‌های خطرناک، اعتیاد والدین و مشکلات ناشی از طلاق، یا در شرایط دشواری به سر می‌برند یا در چنگال افراد پلید انواع سوءاستفاده‌ها ازشون صورت می‌گیرد مانند توزیع مواد مخدر، خودفروشی و کار اجباری. البته به تعبیری بهتر، حقوق آنها نقض می‌شود.

زیر دسته بندی ها
براساس آخرین گزارش یونیسف، جوانانی که در جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، نیجریه، گینه و گینه-بیسائو زندگی می‌کنند، بیش از دیگران در معرض بحران‌‌های تغییرات اقلیمی هستند. تغییراتی که سلامت، تحصیلات و امنیت آن‌ها را تهدید می‌کند و باعث بیماری‌ها‌ی کشنده می‌شود.
چهارشنبه, ۳ شهریور
آموزش رایگان، در دسترس، قابل قبول و قابل انطباق برای کودکان در ایران متاثر از موانع ساختاری و رویکرد بازاری به آموزش سال‌هاست که بدل به یکی از مسائل اصلی حوزه کودکان شده است؛ این مسئله با همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ ابعاد پیچیده‌تر و نگران‌کننده‌تری به خود گرفته است. به خطر افتادن حق آموزش کودکان از مهم‌ترین پیامدهای همه‌گیری کروناست؛ بحرانی بی‌سابقه که حدود ۵ میلیون دانش‌آموز را در آستانۀ ترک تحصیل قرار داده است.
شنبه, ۵ تیر
سوء استفاده جنسی از کودک نوعی کودک‌آزاری است که به هرگونه ارتباط جنسی با خردسال اطلاق می‌شود. کودک به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند از فعالیت جنسی رضایت داشته باشد. به همین دلیل، فردی که وارد چنین رابطه‌ای با کودک می‌شود جرمی بزرگ مرتکب شده است، که آثار سوء آن تا سال‌ها بر قربانی باقی خواهد ماند. از این روآموزش‌های لازم برای پیشگیری از سوء استفاده جنسی در کودکان امری بسیار مهم است.
دوشنبه, ۱۰ آذر
صنعتی شدن به افزایش چشمگیر کار کودکان انجامید. پروفسور «اِما گریفین»* [در این مقاله] کار خطرناک و توان‌فرسای کودکان در کارخانه‌ها و معدن‌ها و واکنش‌های ادبی نویسندگانی مانند «چارلز دیکنز»[1] و «الیزابت بارت براونینگ»[2] را بررسی می‌کند.
شنبه, ۲۹ شهریور
«آینده» را انسان‌هایی می‌سازند که «امروز» کودک‌اند، کودکان ما «امروز» نیاز دارند که خوب زندگی کنند و به حقوق‌شان برسند.
یکشنبه, ۲۲ مهر
روز و هفته جهانی کودک در راه است. کم‌تر از یک ماه دیگر. دوباره گروهی از سازمان‌های دولتی و چند سازمان غیردولتی جمع می‌شوند تا برای این روز و هفته برنامه‌ریزی کنند. در رفتار سازمان‌های دولتی و شهرداری‌ها چیزی که موج می‌زند، بی‌انگیزگی و رفع تکلیف برای برگزاری این روز و هفته است. سازمان‌های غیردولتی هم که خود را متعهد به مشارکت با سازمان‌ها و نهادهای دولتی می‌بینند، آن‌قدر تکیده و کم‌جان هستند، که تنها در سایه این سازمان‌ها و نهادهای بزرگ دولتی دیده می‌شوند.
شنبه, ۲۴ شهریور
هشتم سپتامبر ۲۰۱۸ برابر با ۱۷ شهریورماه ۱۳۹۷ از سوی یونسکو روز جهانی سوادآموزی نام‌گذاری شده است. این روز هر سال در بسیاری از نقاط جهان جشن گرفته می‌شود تا توجه ویژه‌ای به نیازهای سوادآموزی جهان داشته باشد. در ادامه با حق آموزش کودکان آشنا می‌شویم
یکشنبه, ۱۸ شهریور
برخی از پدر و مادران، کودکان خود را به گدایی، دزدی و خودفروشی تشویق می‌کنند. آن‌ها خود نیز این کارها را انجام می‌دهند و اشکالی در آن نمی‌بینند. چنین رفتارهایی در محیط آن‌ها رایج است.
شنبه, ۱۰ شهریور
برخی از رفتارهای مربوط به نقض حقوق کودک آشکار است، اما شاید برخی از رفتارها در نگاه اول نقض حقوق کودک به شمار نیایند. گاهی برخی از پدر و مادرانی که با فرزندان خود بدرفتاری می‌کنند، نمی‌دانند که حقوق کودک را پایمال می‌کنند. مقاله «بی‌توجهی به رژیم غذایی کودک، یکی از موارد نقض حقوق کودک است» را بخوانید.
شنبه, ۲۷ مرداد
حق چپ دستی میان جامعه پدرسالار و مناسبات تولیدی شبانی یا چوپانی پیوند سرراست وجود دارد. جامعه پدرسالاری زاییده مناسبات چوپانی است. چوپان همواره خدایگان رمه است و به هر سو و به هرجا که بخواهد رمه را می‌کشد و سرانجام رمه در زیرپای چوپان قربانی می‌شود. در این جامعه حقوقی به نام حقوق اقلیت یا کمترینه‌ها وجود ندارد.
دوشنبه, ۲۲ مرداد
در عصر تکنولوژی، جدا کردن کودکان از ابزارهای تکنولوژی مانند گوشی، تبلت و کامپیوتر تقربیا غیرممکن است. اغلب مادران با این سؤال در ذهن خود مواجه‌اند که چگونه محیطی را در خانه فراهم کنند تا کودک‌شان کمترین تماس را با صفحات نمایش گوشی و تبلت داشته باشد. در این نوشته، ابتدا به اثرات منفی این ابزارها پرداخته و در ادامه به راهکارهایی جهت فراهم‌ کردن شرایط خانه برای به‌ حداقل‌ رساندن زمان استفاده از صفحه نمایش اشاره می‌کنیم.
شنبه, ۲۰ مرداد
برخی از رفتارهای مربوط به نقض حقوق کودک آشکار است، اما شاید برخی از رفتارها در نگاه اول نقض حقوق کودک به شمار نیایند. یکی از این موارد بی توجهی به رژیم غذایی کودک است. اهمیت تغذیه مناسب در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. بطوری که عوارض ناشی از کمبود مواد تغذیه ای ضروری در کودکان ، معمولا شدیدتر و جبران ناپذیرتر است. سیستم های متعدد بدنی در دوره رشد در سنین کودکی،تکامل کامل خود را نیافته اند و لذا بسیار مهم است تا ویتامینها و مواد معدنی مورد نیاز بدن کودکان بطور مناسب تامین شود.
شنبه, ۳۰ تیر
آزار جنسی، در هر سنی وحشتناک است ولی وقتی این آزار از سوی یک بزرگ‌سال نسبت به کودکی بی‌دفاع انجام شود، موضوع دردناک‌تر و تکان‌دهنده‌تر می‌شود. ما فکر می‌کنیم والدین آن‌قدر کودک خود را می‌شناسند که متوجه‌ تغییر رفتارش شوند، ولی بزرگ‌سالانی که در کودکی مورد آزار جنسی قرارگرفته‌اند، بر این باورند که والدین آن‌ها تغییر رفتارشان را ندیده‌اند. آیا به‌‌راستی می‌توان متوجه‌ نشانه های آزار جنسی کودکان شد؟ چه رفتارهایی می‌توانند برای ما زنگ خطر باشند؟
چهارشنبه, ۱۳ تیر
پس از وقوع بحران و بلایای طبیعی، اغلب والدین سردرگم هستند که باید درباره آن با کودک خود صحبت کنند یا اتفاقات پیش‌آمده را از او پنهان کنند.
دوشنبه, ۲۲ آبان
نه مردم ایران و نه هیچ مردم دیگری، هیچگاه اجازه نداده‌اند که کودکانشان در مدارس تحت آزار جنسی سیستماتیک قرار بگیرند؛ اگر هم موردی بوده، استثنایی ناشی از خلاف شخصی بوده است و هیچگاه آموزش و پرورش کودکان را تحت چنین آزاری قرار نداده است.
شنبه, ۲۰ آذر
 برای پدران و مادران، چه‌چیزی مهم‌تر از فرزندان و آینده آن‌ها می‌تواند باشد؟ حتی فکرِ اندوه فرزندان، آسایش را از آن‌ها می‌گیرد و آشفتگی و دلهره را جایگزین آن می‌کند، اما شاید شگفت‌زده شوید اگر بگویم که امروزه بسیاری از پدران و مادران ایران‌زمین با دستان خود، فرزندانشان را به نوعی اندوه پایدار مبتلا می‌کنند!
دوشنبه, ۱۹ مهر
پیمان‌نامه حقوق کودک، انواع تنبیه را برای کودکان منع کرده است؛ از تنبیهات جسمی که قدغن است گرفته تا تنبیهات روحی و روانی و آن چیزی که به اصطلاح به آن غفلت می‌گوییم، چه غفلت از نیازهای اولیه کودک و چه غفلت به عنوان نادیده گرفتن و بی‌توجهی به کودک و چه غفلت از بهداشت، تغذیه، سلامت و نیازهای رشد همه جانبه او.
یکشنبه, ۲۳ خرداد
بخش پایانی هفت عامل آسیب زا که زندگی کودکان را تهدید می کند بخش اول        بخش دوم        بخش سوم        بخش چهارم        بخش پنجم        بخش ششم
سه شنبه, ۲۲ مهر
بخش ششم از هفت عامل آسیب زا که زندگی کودکان را تهدید می کند بخش اول        بخش دوم        بخش سوم        بخش چهارم        بخش پنجم        بخش هفتم
یکشنبه, ۲۰ مهر
بخش پنجم از هفت عامل آسیب زا که زندگی کودکان را تهدید می کند بخش اول        بخش دوم        بخش سوم        بخش چهارم        بخش ششم        بخش هفتم
یکشنبه, ۲۰ مهر