روزشمار ترویج خواندن مهر ماه

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با روزشمار ترویج خواندن مهر ماه را مشاهده کنید.

زیر دسته بندی ها
«روز جهانی تخم‌مرغ» هر ساله در دومین جمعه ماه اکتبر جشن گرفته می‌شود. این روز فرصتی منحصربه‌فرد برای افزایش آگاهی در مورد فواید تخم‌مرغ است که نه تنها مغذی و خوشمزه است، بلکه به عنوان یک قرص ویتامین طبیعی است. تخم‌مرغ که به دلیل پروتئین و مواد مغذی خود مشهور است، در میان مغذی‌ترین مواد غذایی روی کره زمین قرار دارد. یک تخم‌مرغ بزرگ حاوی 13 ویتامین ضروری به همراه 6 گرم پروتئین است که آن را به یک مکمل غذایی ارزشمند و مقرون‌به‌صرفه تبدیل می‌کند که برای افراد در تمام سنین در سراسر جهان مناسب است.
شنبه, ۲۲ مهر
«روز جهانی حیوانات مزرعه» هر سال در 2 اکتبر برگزار می‌شود. این روز باعث آگاهی مردم در مورد سوء استفاده و بدرفتاری با حیوانات می‌شود. روز جهانی حیوانات مزرعه همچنین به عنوان «روز جهانی حیوانات پرورشی» شناخته می‌شود و در روز تولد رهبر معنوی و فعال حقوق بشر، مهاتما گاندی جشن گرفته می‌شود. او معتقد بود که با همه موجودات زنده، از جمله حیوانات از هر نوع، باید با احترام و کرامت رفتار شود.
شنبه, ۲۲ مهر
«روز جهانی بدون خشونت» در 2 اکتبر، سالروز تولد مهاتما گاندی، رهبر جنبش استقلال هند و پیشگام فلسفه و استراتژی عدم خشونت برگزار می‌شود. این روز فرصتی است برای انتشار پیام پرهیز از خشونت از طریق آموزش و آگاهی عمومی و تاکید بر فرهنگ صلح، مدارا، تفاهم و عدم خشونت. 
دوشنبه, ۱۰ مهر
«روز جهانی سالمند» هر ساله در اول اکتبر برگزار می‌شود و هدف آن افزایش آگاهی در مورد چالش‌ها و مشکلاتی است که سالمندان در سراسر جهان با آن مواجه هستند. روز جهانی سالمند آگاهی از ارزش سالمندان و کمک آن‌ها به جامعه را افزایش می‌دهد. هدف از این مناسبت افزایش آگاهی در مورد ارزش افراد سالمند در جامعه و نشان دادن قدردانی خود از آن‌ها است. سالمندان دانش را به نسل جدید منتقل می‌کنند و سنت‌ها و فرهنگ جامعه را به نسل‌های بعدی انتقال می‌دهند. با این حال، افراد مسن نیز کاملاً آسیب‌پذیر هستند و بسیاری از آن‌ها فقر و مشکلات سلامتی را تجربه می‌کنند.
یکشنبه, ۹ مهر
«ماه جهانی کتابخانه‌های آموزشگاهی (مدارس)» فرصتی عالی برای جشن گرفتن کتابخانه‌ها است. این رویداد هر ساله در ماه اکتبر برگزار می‌شود و یک ماه کامل را در بر می گیرد.
دوشنبه, ۴ مهر
24 مهرماه برابر با ۱۵ اکتبر «روز بین‌المللی عصای سفید» است. روز بین‌المللی عصای سفید، روز گرامی‌داشت حرکت نابینایان از وابستگی به مشارکت و حضور فعال در جامعه است. عصای سفید نماد آزادی، استقلال و اعتماد‌به‌نفس است. نابینایان با کمک عصای سفید می‌توانند به تنهایی رفت‌وآمد کرده و کارهای روزانه‌ی خودشان را انجام دهند. عصای سفید همچنین نماد «نابینایی و استقلال» است؛ فرد نابینایی که با عصای سفیدش راه می‌رود، نشان می‌دهد که نابینایی موجب وابستگی او به دیگران نمی‌شود. کتابک روز بین‌المللی عصای سفید، روز استقلال نابینایان را به کودکان نابینا تبریک می‌گوید.
چهارشنبه, ۲۳ مهر
۱۱ اکتبر برابر با ۱۹ مهرماه روز جهانی دختربچه‌ها‏ نامگذاری شده است. از اهداف برگزاری این روز نشان دادن نیازهای دختران، توانمندسازی و تحقق حقوق دختران در جامعه است. دختران بسیاری در دنیا وجود دارند که دارای توانایی‌های منحصر به فرد بوده ولی متاسفانه از دسترسی به آموزش و یا حق تحصیل بازمانده‌اند. سرمایه‌گذاری در جهت پیشرفت دختران، اثری نیرومند در ساخته شدن جهانی بهتر در سال‌های آتی دارد. کتابک برای روز جهانی دختربچه‌ها‏ کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
شنبه, ۱۹ مهر
چند سالی است که روز 16 مهرماه «روز ملی کودک و محیط زیست» نام‌گذاری شده است. زمین ما امروز نیاز به کمک دارد و ایجاد فضایی برای شناخت و درک حساسیت خطراتی که محیط زیست را تهدید می‌کند، برای کودکان و نوجوانان بسیار ضروری است. آن‌ها می‌توانند بهترین سفیران برای هشیارسازی خانواده‌ها در قبال محیط زیست باشند.  کتابک برای روز کودک و محیط زیست کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
چهارشنبه, ۱۶ مهر
«روز ملی کودک» که باید یکی از ساده ترین و گویاترین روزها برای همبستگی جهانی کودکان و درک آن‌ها از خویشتن باشد،‌ از بد حادثه به یکی از پیچیده‌ترین و مبهم‌ترین روزهای جهانی تبدیل شده است. این روز که در هرجا و هر بخشی از جهان به گونه‌ای اختصاصی و در روزی گاه ملی جشن گرفته می‌شود، مفهوم جهانی بودن این روز را به پرسش می‌گیرد و آن را با ابهام زیادی روبه رو می‌کند.
چهارشنبه, ۱۶ مهر
سال‌هاست که به پیشنهاد سازمان جهانی یونسکو روز ۵ اکتبر (معادل با ۱۳ مهرماه) به عنوان روز جهانی معلم نام‌گذاری شده است. با وجود این، کشورهای گوناگون بنا به دلایل ملی و میهنی خود، هریک روزی خاص را در تقویم‌شان برای بزرگداشت این مقام در نظر گرفته‌اند. در ادامه، تقویم کشورهای گوناگون را ورق می‌زنیم تا با دلیل این نام‌گذاری‌ها بیشتر آشنا شویم:
یکشنبه, ۱۳ مهر
«روز جهانی جانوران» به سال 1925 باز می‌گردد که هاینریش زیمرمن اولین جشن را در برلین ترتیب داد. Zimmermann، ناشر مجله آلمانی دوستداران حیوانات، "Man and Dog"، این رویداد را برای افزایش آگاهی مردم و بهبود وضعیت حیوانات پایه‌گذاری کرد. تاریخ 4 اکتبر به عنوان روز جشن سنت فرانسیس آسیزی، قدیس حامی حیوانات نیز شناخته می‌شود. قدیس فرانسیس که در میان تمام کاتولیک‌ها محبوبیت داشت، به دلیل رفتار فوق‌العاده‌اش با حیوانات و همه موجودات زنده مشهور بود.
شنبه, ۱۲ مهر
۱۰ ام مهرماه  روز جهانی مبارزه با قلدری است. ایده ضدقلدری از دیوید شپرد و تراویس پرایس در کانادا گرفته شد. در سال 2007، این دو برای نشان دادن حمایت خود از جادرین کوتا، پنجاه پیراهن صورتی خریدند و بین دیگران توزیع کردند. جادرین کوتا دانش آموزی بود که در روز اول مدرسه به دلیل پوشیدن پیراهن صورتی مورد آزار و اذیت قرار گرفت. از آن زمان، مردم پیراهن‌های صورتی، بنفش یا آبی می‌پوشند تا در برابر قلدری بایستند.
شنبه, ۱۲ مهر
کمتر کسی است که جلال‌الدین محمد بلخی یکی از مشهورترین شاعران پارسی‌گوی را نشناسد. وی در ششم ربیع‌الاول سال 604 هجری در شهر بلخ دیده به جهان گشود و نام کامل او «محمد ابن محمد ابن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی» بوده است. در دوران حیات، وی را به القاب «جلال‌الدین»، «خداوندگار» و «مولانا خداوندگار» نامیده‌اند. اما در قرن‌های بعد (ظاهراً از قرن ۹) القاب «مولوی»، «مولانا»، «مولوی رومی» و «ملای رومی» برای وی به کار رفته ‌است و بنا بر برخی اشعارش، تخلص او را «خاموش» و «خَموش» و «خامُش» دانسته‌اند. زبان مادری وی پارسی بوده است. او فرزند مولانا محمد بن حسین خطیبی معروف به بهاءالدین ولد و سلطان‌العلماست که از بزرگان صوفیه و مردی عارف بوده است. او پس از فوت پدرش بهاء‌الدین ولد راه پدر را ادامه داد و به هدایت و ارشاد مردم عمر خود را سپری کرد. مولوی در هجده سالگی با گوهر خاتون دختر خواجه لالای سمرقندی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه پسر و یک دختر بود. مولانا در عین حالی که مردم را تربیت می‌کرد از تربیت خود نیز غافل نبود تا جایی که به شاگردی محقق ترمذی درآمد. سپس در شهر حلب علم فقه را از کمال‌الدین عدیم فرا گرفت و پس از مدتی که به شهر دمشق رفت از دیدار با محی‌الدین عربی، عارف و متفکر زمانش نیز کمال استفاده‌ را برد و از آنجا عازم شهر قونیه شد و بنا به درخواست سید برهان‌الدین، طریق ریاضت را در پیش گرفت. پس از مرگ محقق ترمذی، به مدت 5 سال، مدرس علوم دینی شد که نتیجه‌ی آن تربیت چهارصد شاگرد است. هرچند که مولوی در طول زندگی شصت‌وهشت ساله‌ی خود با بزرگانی همچون محقق ترمذی، شیخ عطار، کمال‌الدین عدیم و محی‌الدین عربی حشرونشرهایی داشته و از هرکدام توشه‌ای براندوخته است، هیچ‌کدام از آن‌ها مثل شمس تبریزی در زندگی‌اش تأثیرگذار نبوده‌اند. تا جایی که رابطه‌اش با او شاید از حد تعلیم‌وتعلم بسی فراتر رفته و رابطه‌ای عاشقانه گردیده است. چنانکه پس از آشنایی با شمس، خود را اسیر دست‌وپابسته‌ی شمس دیده است. پس از غیبت شمس از زندگی مولانا، وی با صلاح الدین زرکوب دمخور گردید، الفت او با این عارف ساده‌دل، سبب حسادت عده‌ای شد. پس از مرگ صلاح‌الدین، حسان‌الدین چلبی را به عنوان یار صمیمی خود برگزید. منظومه‌ی عمیق مثنوی معنوی حاصل لحظه‌هایی از هم‌صحبتی مولانا با حسام‌الدین است. علاوه بر کتاب فوق، مولانا دارای آثار منظوم و منثور دیگری نیز هست: از آن جمله می‌توان به دیوان شمس، فیه ما فیه، مکتوبات و مجالس سبعه اشاره کرد. اشعار وی در سرتاسر دنیا به زبان‌های مختلفی ترجمه شده و از محبوبیت بالایی برخوردار است. مولانا در غروب خورشید روز یکشنبه پنجم جمادی‌الاخر سال 672 هجری قمری بر اثر بیماری ناگهانی درگذشت. به پیشنهاد کشور ترکیه، سال 2007 که مقارن با هشتصدمین سال تولد این عارف بزرگ بود، سال جهانی مولانا نامیده شد. پس از آن، تصمیم بر آن شد که روز تولد مولانا را روز بزرگداشت وی بنامند که این روز معادل با ۸ مهر است.
سه شنبه, ۸ مهر
دیدن ماشین قرمزرنگ آتش‌نشانی و شنیدن صدای آژیرِ آن در خیابان برای همه‌ی ما و به‌ویژه کودکان دلهره‌آور است. اما آتش‌نشانان این افراد غیور و شجاع همان کسانی هستند که با حضور به‌موقع در محل حادثه، از بروز فاجعه‌ی بیشتر جلوگیری می‌کنند. آن‌ها از طریق خاموش کردن، کنترل یا هدایت آتش‌های ناخواسته به مقابله با آتش می‌پردازند.
یکشنبه, ۶ مهر
«شل سیلور استاین» شاعر، ترانه‌سرا، آهنگ‌ساز، نوازنده، کاریکاتوریست، فیلم‌نامه‌نویس و نویسنده کتاب کودکان است. «درخت بخشنده»، «بالا رفتن»، «چراغی در زیر شیروانی» شل سیلور استاین از آثار معروف اوست که از سوی کودکان بسیاری در سراسر جهان خوانده شده است. او در برخی از کتاب‌های کودکان به‌ویژه در آثار نخستش، خود را با نام عمو شلبی معرفی کرده است. او یکی از محبوبترین نویسندگان کودک است. شعرهای سیلوراستاین شهرتی جهانی داشته و برای آشنا کردن کودکان با شعر از آثار وی استفاده می‌شود.
چهارشنبه, ۲ مهر
«روز جهانی خرگوش» هر ساله در چهارمین شنبه ماه سپتامبر جشن گرفته می‌شود. خرگوش یکی از محبوب‌ترین حیوانات خانگی است. این روز برای ترویج مراقبت و محافظت از خرگوش‌های اهلی و وحشی برگزار می‌شود. موسسه خیریه خرگوش از سال 1998 روز جهانی خرگوش را نامگذاری کرد. هدف این نامگذاری این است که اطمینان حاصل شود خرگوش‌های بدون محافظت یا رها شده، مراقبت و سرپناه دائمی پیدا کنند.
چهارشنبه, ۲ مهر
۱ تا ۸ مهر هفته بین‌المللی ناشنوایان است و با تصویب و به رسمیت شناختن زبان اشاره از سوی سازمان ملل متحد ۲۳ سپتامبر، روز اول مهر به عنوان روز بین‌المللی «زبان اشاره» و بخشی از هفته بین‌المللی «ناشنوایان» گرامی داشته می‌شود. زبان اشاره و فرهنگ ناشنوایان چندزبانی را تقویت می‌کند و اين به معنی ترویج، حفاظت و حفظ تنوع زبان‌ها و فرهنگ‌ها در سطح جهانی است.
چهارشنبه, ۲ مهر
  کتابک برای آغاز سال تحصیلی جدید کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
دوشنبه, ۳۱ شهریور