مجموعه نوشته های مناسب برای ۰ ۲ سال

<p>در این صفحه می‌توانید مطالب مربوط به کودکان در بازه‌ی سنی ۰ - ۲ سال را مطالعه کنید.&nbsp;معرفی کتاب‌ها و نوشته‌های مربوط به این دوره از زندگی کودکان، همگی در این صفحه برای شما گردآوری شده‌اند.&nbsp;</p>

زیر دسته بندی ها
توان درک و کنترل احساسات قوی، در هر سن و سالی که باشیم، کاری دشوار است، اما برای کودکان در سنین پایین می‌تواند امری پیچیده‌تر و دشوارتر باشد. کودکان ممکن است حتی کلمات مناسب برای توضیح احساساتشان را بلد نباشند.
سه شنبه, ۱۵ مهر
قربونت برم هر دم گل تو دامنت کردم آن دم که ترا دیدم ترک همه را کردم
چهارشنبه, ۱۱ دی
اگر می‌خواهید کودک‌تان را مجاب کنید که پستانکش را کنار بگذارد کتاب «پستانک نینا» برایش بخوانید.
یکشنبه, ۶ خرداد
برگردان لالایی : برای تو از دل و جانم لالایی می‌گویم تا وقتی که تو بزرگ شوی و فرمان ببری برای تو از صبح تا شب لالایی می‌گویم زیرا تو مانند گلی هستی در کوه ما نشته
سه شنبه, ۳۰ آبان
کتاب پارچه‌ای «دم‌های جنگلی» خردسالان را در یک بازی با زرافه، تمساح، ببر، فیل، موش، پلنگ و راکون و طوطی آشنا می‌کند. در این کتاب دم‌های این هشت حیوان از صفحه‌ها بیرون زده است و کودکان باید حدس بزنند که دم‌ها به چه حیوانی تعلق دارد و با گشودن صفحه‌ها معمای دوم‌ها حل می‌شود.
چهارشنبه, ۱۹ مهر
کتاب «خواهری برای خرگوش کوچولو» داستان خرگوش کوچولویی است که یک روز پس از برگشتن از کودکستان متوجه می‌شود که صاحب یک خواهر کوچولو شده است.
چهارشنبه, ۱ شهریور
کتاب «صبح بخیر، خرگوش کوچولو» داستان خرگوش کوچولویی است که حاضر نیست صبح‌ها به راحتی از رختخوابش بیرون بیاید. مامان خرگوشه هر روز با ترتیب دادن بازی قایم‌باشک خرگوش کوچولو را کم‌کم برای بیرون آمدن از رختخواب و شروع یک روز خوب آماده می‎‌کند: او هر بار با پرسیدن «خرگوش کوچولو کجایی؟» پتو را کمی از روی خرگوش کوچولو کنار می‌زند و از عروسک‌های خرگوش کوچولو سراغ‌اش را می‌گیرد تا سرانجام پتو کاملا کنار می رود و خرگوش کوچولو با یک لبخند نمایان می‌‍شود. اکنون خرگوش کوچولو آماده است که از رختخواب بیرون بیاید.
دوشنبه, ۳۰ مرداد
کتاب « شب بخیر خرگوش کوچولو » داستان خرگوش کوچولویی است که نمی‌خواهد بخوابد.
یکشنبه, ۲۹ مرداد
کتاب «سلام دنیا» از کتاب‌های تصویری سیاه و سفید است که برای تقویت حس دیداری نوزادان طراحی می‌شوند. بهترین روش تحریک حس دیداری نوزاد استفاده از خط‌ها و طرح‌های سیاه و سفید یا روشن و تاریک یا رنگ‌های متضاد تاریک و روشن است.
دوشنبه, ۱۶ مرداد
کتاب « نگاه کن! نگاه کن! » از گونه کتاب‌های تصویری سیاه وسفید است که برای تقویت حس دیداری نوزادان طراحی می‌شوند. بهترین روش تحریک حس دیداری نوزاد استفاده از خط‌ها و طرح‌های سیاه وسفید یا روشن و تاریک یا رنگ‌های متضاد تاریک و روشن است.
شنبه, ۱۴ مرداد
کتاب «کلیدهای آموزش و مراقبت از سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان» اطلاعات مورد نیاز والدین را درباره رشد جنسی کودکان و آنچه را که کودکان باید در زمینه جنسیت در هر مرحله از رشدشان باید بدانند، در اختیار قرار می‌دهد.
دوشنبه, ۹ مرداد
بسته «اشاره ورزی با نوزادان و نوپایان» سرآغاز زنجیره‌ای از بسته‌های زبان‌آموزی در چارچوب آموزش خلاق از راه ادبیات کودکان است که موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان منتشر کرده است. اشاره ورزی یا ورزیدن اشاره‌ها با کودکان خردسال همان زبان اشاره خردسالان baby sign language است که امروزه در جهان به عنوان نخستین بخش از کار زبان‌آموزی با نوزادان و نوپایان شناخته شده است و روز به روز گسترش بیش‌تری می‌یابد. اشاره ورزی پایه آموزش زبان به خردسالان هم شنوا و هم کم‌شنوا یا ناشنواست.
چهارشنبه, ۱۴ تیر
شعرهای این کتاب با شعرهای آشنایی چون «بارون میاد جرجر»، «لی‌لی حوضک»، «جم جمک برگ خزون»، «دس دسی بابا می آد» و «آفتاب مهتاب چه رنگه؟» آغاز می‌شود. اشعار موزون و آهنگین این کتاب با موضوع‌های طبیعت، خانواده، دوستی و...با تصویری دو رنگ همراه شده‌اند.
چهارشنبه, ۱۶ فروردین
«دانشنامه نوزاد و نوپا» با استفاده از تصاویر، نوزادان و نوپایان را با مفاهیم پایه‌ای همچون احساسات، اعضای بدن، رنگ‌ها، جانوران و اعداد آشنا می‌کند.
چهارشنبه, ۲۰ بهمن
تمرین‌های رنگ‌آمیزی برای کودکان گروه‌های سنی پایین اغلب بیش از حد پیچیده است. کتاب «بیا رنگ کنیم!» با تمرین خط خطی‌های ساده و تصادفی روی تصاویر آغاز می‌شود و همان‌طور که کودک با تمرین‌های کتاب مرحله به مرحله پیش می‌رود، به تدریج رنگ‌آمیزی در میان خطوط و مرزهای مشخص را می‌آموزد. کودکان با این کتاب، در کنار آموختن شیوه‌ی رنگ‌آمیزی، با انواع رنگ‌ها و نام برخی اشیا، موجودات زنده و پدیده‌های اطراف نیز آشنا می‌شوند.
دوشنبه, ۲۲ آذر
معرفی کتاب بچه رام کننده اژدها شترق، بوم، دنگ، یک اژدهای بزرگ رنگارنگ با دود نقره‌ای سر و کله‌اش پیدا می‌شود. اژدها به دنبال گنج است، اما به نوزادی بر می‌خورد که پاسخ تهدیدهایش را با ا دَ دَ، غو غا غو، آروغ زدن و ترررررر، کثیف کردن پوشکش، می‌دهد. تا جایی که اژدها هنگام عوض کردن پوشک نوزاد با دلخوری زیر لب غرغر می‌کند این که گنج نیست! اژدها برای ترساندن کودک او را به آسمان تاریک می‌برد.
چهارشنبه, ۱۷ آذر
کتاب پارچه ای چهره ها کودکان را با احساس های شادی، غم، خشم، نفرت و تعجب آشنا می کند. کتاب به شکل صورت است و اجزا صورت بر روی آن دوخته شده است.
شنبه, ۳ مهر
شاید «خواندن» یک کتاب بدون کلام غیر منطقی به نظر برسد. از آن گذشته چگونه می توانید بدون متن، مهارت های سواد اولیه را آموزش دهید؟ و چگونه می توانید داستان بخوانید؟ این نوع کتاب ها مزایایی برای کودکان دارند و اگر تا به حال این کار را نکرده اید، حتما از کتاب های تصویری بدون کلام به عنوان بخشی از فعالیت کار گفتار درمانی استفاده کنید. طبق مطالعات جدید، این کار در آموزش کودکان نوپا اهمیت دارد و آن ها را معرض زبان غنی تری قرار می دهد.
سه شنبه, ۲۳ شهریور
کتاب «بازخوانی پائولو فریره: با تمرکز بر کودک و آموزش کودکان» بررسی یکی از مطرح ترین چهرهای روان شناسی و تعلیم و تربیت است. ناصر یوسفی، نویسنده ی کتاب که از نویسندگان و پژوهشگران حوزه ی ادبیات کودک در ایران است در پیشگفتار تأکید می‌کند آنچه در این اثر نوشته دریافت و بازخوانی او از اندیشه‌های فریره است و چه بسا دیگران تفسیر متفاوتی از آثار فریره داشته باشد. زیرا در ایران او بیشتر در مقام یکی از نظریه‌پردازان سوادآموزی و تفکر انتقادی مطرح شده است. در حالی که اندیشه‌هایش فقط به این حوزه محدود نمی‌شود و چهره‌ای چندگانه دارد. بسیاری او را فیلسوف تعلیم و تربیت می‌دانند. اما در کنار آن روان‌شناس و نظریه‌پرداز فرهنگ و سیاست نیز است. او یکی از منتقدان روانشناسی رفتارگرا محسوب می‌شود و رفتارگرایان را در شناخت آدمی ناتوان می‌داند. زیرا تحت تاثیر آراء «اریک فروم» از طرفداران «روانشناسی انسان‌گرا» است و تعریف خاص خود را از انسان دارد: «انسانی که فریره معرفی می‌کند برای آگاهی خود می‌کوشد، از موانع و محدودیت‌هایی که قدرت‌ها برای او ساخته‌اند عبور می‌کند، شک می‌کند و سکوت خود را می‌شکند. انسان فریره همان قدر که منتقد است، اهل گفت و شنود است، رؤیاپرداز است، خلق می‌کند و به زندگی و به آینده امیدوار است»
دوشنبه, ۱ شهریور
«همه ما ماهی سیاه کوچولو هستیم» شاید این سخن فرهنگ‌بانوی ایران، توران میرهادی پارادوکسکال به نظر برسد؛ بانویی را که تمام عمر به کار گروهی و فعالیت فرهنگی و مدنی با بهره‌گیری از خرد جمعی مشغول بوده، با ماهی سیاه کوچولوِ تک‌رو چه کار؟ به‌نظر می‌رسد سرآغاز مدرنیته برمی‌گردد به تتبعات و یا جستارهای میشل مونتنی که می‌نوشت، «من وقتی از خودم می‌نویسم از انسان نوعی سخن می‌گویم.» یا من اندیشنده دکارت که در پی شک علمی خود می‌گوید، «می‌اندیشم پس هستم.» آیا اهمیت این سخنان تنها منحصر به برجسته‌کردن ذهن فردی در عالمی انتزاعی به‌عنوان فاعل شناسا است؟ کانت هم در مقاله «روشنگری چیست؟» روشنگری را به بلوغ عقلی گره می‌زند، یعنی انسانی که مستقل می‌اندیشد و در بیان اندیشه‌اش دلیر است.
چهارشنبه, ۲ تیر