روزشمار ترویج خواندن آبان ماه

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با روزشمار ترویج خواندن آبان ماه را مشاهده کنید.

زیر دسته بندی ها
سازمان ملل متحد در ۲۰ نوامبر سال ۱۹۸۹، پیمان نامه جهانی حقوق کودک را تصویب کرد و به پیشنهاد یونیسف، این روز به عنوان «روز جهانی کودک» نامگذاری شد. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، پیمان نامه حقوق کودک را یک ابزار حقوق بشر توصیف کرده که بیشترین استقبال جهانی در طول تاریخ از آن شده است. اکنون به جز ایالات متحده آمریکا و سومالی، همه کشورهای عضو سازمان ملل به پیمان نامه حقوق کودک پیوسته‌اند. پیمان نامه حقوق کودک، ۵۴ بند و دو پیوست دارد.
شنبه, ۱ آذر
۲۸ آبان‌ماه برابر با  19 نوامبر «روز جهانی پیشگیری از کودک‌آزاری» است که از سال 2000 ایجاد شد. متاسفانه در سال‌های اخیر کودک‌آزاری یکی از جرم‌های رو به افزایش بوده است. از انواع کودک‌آزاری می‌توان به آزار عاطفی، آزارپزشکی، غفلت و بی‌توجهی، آزار آموزشی، آزار جسمی و آزار جنسی نام برد. از اهداف روز جهانی پیشگیری از کودک آزاری می‌توان به آگاهی‌بخشی والدین و مربیان و شناخت انواع و علایم کودک آزاری و آموزش نکاتی درباره پیشگیری از آزار جنسی کودکان و آموزش اینکه با کودک آسیب‌دیده جنسی چگونه رفتار کنیم و ... است.
جمعه, ۳۰ آبان
در سال 1372 خورشیدی 24  آبان به عنوان روز «کتاب و کتاب‌خوانی» تعیین شد. بی‌گمان، هیچ ذخیره و میراثی سودمندتر و با ارزش‌تر از کتاب نیست؛ چرا که کتاب، مایه آرامش روحی انسان است. کتاب همدمی است که اندوه را می‌زداید و مطالعه کننده را از تنهایی در می‌آورد و به او حکمت‌های جان پرور می‌آموزد. به این بهانه روز، کتابک ۱۰ رهنمود درباره خواندن با کودکان به پدر و مادرها ارائه می‌کند. این رهنمودها را در این هفته با کودک‌تان به کار بندید تا هفته کتاب و کتابخوانی آغازی شود برای شما و کودک‌تان تا خواندن به عادتی دلپذیر در زندگی‌تان تبدیل شود. وارد این لینک شوید .
جمعه, ۲۳ آبان
16 نوامبر از سوی سازمان ملل «روز جهانی مدارا و بردباری» نامگذاری شده است. گفت‌وگو و بردباری در برابر باورها و عقاید متفاوت بسیار پر اهمیت است و می‌تواند دنیای بهتر و بدون جنگی را برای انسان‌ها بسازد. مدارا و بردباری از اصول اولیه زندگی اجتماعی هستند، افزایش تحمل و درک متقابل میان فرهنگ‌ها و مردم برای صلح و رشد اقتصادی و اجتماعی همه ملت‌ها لازم و ضروری است. همه ما انسان‌ها باید درک کنیم که تفاوت‌هایی با یکدیگر داریم و هیچ باوری مستحق تنفر یا تمسخر نیست و هر فرهنگی ارزش احترام دارد و تحمیل دیدگاه‌های شخصی به دیگران مجاز نیست. اگر همه به این باور برسیم با تمامی اختلافات ظاهری، موقعیتی، زبانی، رفتاری و ارزشی می‌توانیم جامعه جهانی بدون جنگ داشته باشیم.
جمعه, ۲۳ آبان
آسترید لیندگرن بیگمان نامدارترین نویسنده سوئد و تأثیرگذارترین نویسنده بر ادبیات کودکان به شمار می رود. کتابی که بی درنگ لیندگرن را بلند آوازه کرد و تأثیری جدی بر آثار مربوط به کودکان به جا گذاشت، «پی پی جوراب بلند» بود. این کتاب به بیش از ۹۰ زبان برگردانده شده است و از آثار محبوب کودکان به شمار می آید.
چهارشنبه, ۲۱ آبان
13 نوامبر برابر با 22 آبان‌ماه روز جهانی مهربانی است. این روز بر اهمیت مهربانی با یکدیگر، با خود و با جهان تاکید می‌کند. هدف ازنامگذاری این روز، درک این موضوع است که مهربانی آن چیزی است که همه ما را به هم پیوند می‌دهد. روز جهانی مهربانی این فرصت را به ما می‌دهد تا در مورد یکی از مهم‌ترین و متحدکننده‌ترین اصول انسانی تأمل کنیم. در روزی که به پتانسیل مثبت کارهای بزرگ و کوچک محبت‌آمیز اختصاص داده شده است، سعی کنید این ویژگی مهم را که افراد از هر قشر را دور هم جمع می‌کند، ترویج و گسترش دهید.
سه شنبه, ۲۰ آبان
۲۱ آبان برابر با ۱۲ نوامبر ۱۹۲۹ زادروز «میشل انده» از بزرگترین فانتزی‌نویسان سده‌ی بیستم است. «میشل انده» بیش از بیست داستان برای کودکان نوشته است. داستان‌های «میشل انده» ترکیبی سورئال از واقعیت و فانتزی است و خواننده را به تعامل بیشتر با متن فرا می‌خواند. جهانی که انده در داستان‌هایش آفریده است آینه‌ای از دنیا واقعی ماست. کتابک برای زادروز میشل انده کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کند:
جمعه, ۱۶ آبان
پذیرفتن «فرزندخوانده» تصمیمی پرچالش است که خانواده‌ها باید برای آن آمادگی لازم را داشته باشند. خانواده‌ها باید از مشکلات و سختی‌های فرزندخواندگی اطلاعات کامل داشته باشند و آموزش‌های لازم را ببینند. از آن‌جا که کودکان بی‌سرپرست دچار مشکلات عاطفی و ارتباطی هستند، در فرایند فرزندخواندگی صبر و شکیبایی خانواده‌ها بسیار مهم است. این کودکان به دلیل شرایط و تجربه‌های سختی که در زندگی داشته‌اند، به سختی می‌توانند اعتماد کنند. حال کتابک به شما کتاب‌هایی با موضوع فرزندخواندگی را معرفی می‌کند که در این مسیر بهتر قدم بگذارید.
پنجشنبه, ۱۵ آبان
«بازی» فعالیتی است که بیش‌ترین ساعات بیداری کودکان را پیش از دبستان تشکیل می‌دهد و یکی از وسوسه‌ها و دغدغه‌های ازلی و ابدی انسان است. بازی‌ها در هر سنی شکل و قالبی خاص دارد. انسان از لحظه‌ی تولد تا مرگ نیاز به بازی دارد اما شکل آن در هر سنی متفاوت است. همچنین انگیزه‌های آن در هر سن و دوره‌ای می‌تواند متفاوت باشد بازی‌های سنتی باوجودی که از عمرشان خیلی می‌گذرد ولی از نظریه‌های روان‌شناختی و جامعه‌شناختی خیلی دور نیستند چه‌بسا که این نظریه‌ها از مشاهده‌ی بازی‌ها متولد شده‌اند، نه این‌که اول آن نظریه‌ها نوشته‌شده باشد و بعد این بازی‌ها متولد شود.
سه شنبه, ۱۳ آبان
کشورهای عضو یونسکو، نخستین پنجشنبه ماه نوامبر را روز جهانی مبارزه با خشونت و قلدری در مدرسه از جمله آزار اینترنتی اعلام کردند و بر این باورند که خشونت در همه اشکال آن نقض حقوق کودکان و نوجوانان است. آزار ﻭ اذیت در فضای مجازی شامل تحقیر، مزاحمت، آزار عاطفی، تهدید، تجا‌وز به حریم شخصی،‌ زورگویی در مدرسه، استثمار نوین کودکان در فضای مجازی می‌شود.  دراین روز یونسکو، دانش‌آموزان، والدین، اعضای جامعه آموزشی و مقامات آموزش و پرورش را به مشارکت جهت حفظ ایمنی و رفاه کودکان از خشونت آنلاین فرا می‌خواند. از اهداف این روز می‌توان به پیشگیری از آزار جنسی کودکان، شناخت انواع و علایم کودک آزاری توسط والدین و مربیان، آموزش مربیان و مسوولان مدارس نسبت به اینکه با کودکان قلدر چگونه برخورد کنیم؟، آگاهی‌بخشی و شناخت پیامدهای قانونیِ آزار ﻭ اذیت در فضای مجازی است.
دوشنبه, ۱۲ آبان
«کاترین پترسن» در دهه ۱۹۳۰ در یک خانواده مذهبی زاده شد. کاترین پترسون، نویسنده نامدار کتاب‌های کودکان و نوجوانان، نویسنده آثار برجسته‌ای همچون «همتای پادشاه»، «ستارگان»، «نان و گل سرخ» و «پلی به‌سوی ترابیتیا» است و برنده جایزه هانس کریستین اندرسن و آسترید لیندگرن نیز است.
شنبه, ۱۰ آبان
«انجمن بین‌المللی سازندگان و دوست‌داران فیلم‌های انیمیشن»،«آسیفا» 29 اکتبر مصادف با 6 آبان را «روز جهانی انیمیشن یا پویانمایی» نامیده‌اند. انیمیشن یکی از همگانی‌ترین ابزار سرگرمی، برای همه رده‌های سنی به شمار می‌آید. با گذر زمان، و با پیشرفت روش‌های ساخت انیمیشن، تمرکز و توجه بیش‌تر فعالان به‌سوی ایده‌های پنهان در هر انیمیشن گرایش یافته است، زیرا روش‌های ساخت هر اندازه دست‌نیافتنی باشد، کم‌کم آموختنی خواهند بود.
سه شنبه, ۶ آبان
3 آبان ماه برابر با 25 اکتبر روز جهانی هنرمند است. این روز توسط کریس مک کلور، هنرمند کانادایی مشهور در سبک رئالیسم عاشقانه در سال 2004 نامگذاری شد. این روز همچنین روز تجلیل از یکی از مشهورترین هنرمندان یعنی پابلو پیکاسو است. این هنرمند اسپانیایی در 25 اکتبر 1881 به دنیا آمد. او افزون بر نقاشی، در زمینه‌های دیگری مانند مجسمه‌سازی، طراحی صحنه و سرامیک نیز فعال بود. هنرمند شامل افراد زیادی مانند نقاشان، عکاسان، مجسمه سازان، نوازندگان، نویسندگان، بازیگران، هنرمندان دیجیتال و... می‌شود. معمولا هنگامی که فردی با یک موهبت خلاق به دنیا می‌آید، این خلاقیت و هنر در حوزه‌های مختلف خود را نشان می‌دهد. 
یکشنبه, ۴ آبان
به تغییر طولانی‌مدت و مشخص میانگین آب‌و‌هوا که برای یک منطقه یا برای کل اقلیم جهانی اتفاق بیفتد «تغییر اقلیم» (Climate change) گفته می‌شود. تغییر اقلیم نمایانگر تغییرات غیرعادی در اقلیم درون اتمسفر زمین و پی آمدهای ناشی از آن در قسمت‌های مختلف کره‌ی زمین است.
شنبه, ۳ آبان
«جانی روداری» شاعر، روزنامه‌نگار و یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان کودک و نوجوان ایتالیا است. او به نوشتن برای کودکان و نوجوانان عشق می‌ورزید: «دوست دارم مرا نویسنده کودکان بدانند!». از آنجا که برای کار در زمینه‌ی ادبیات کودکان به صورت علمی اشتیاق فراوان داشت، به مطالعات عمیق در زمینه‌ی تعلیم و تربیت و مسایل آموزشی کودکان پرداخت. جانی روداری تنها نویسنده‌ی ایتالیایی است که توانست در سال ۱۹۷۰ جایزه‌ی هانس کریستین آندرسن را به دست آورد. در سال ٢٠١٠ در چهل و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب کودک بولونیا بزرگداشتی برایش برگزار شد.
جمعه, ۲ آبان