کاربردها و فعالیت‌های یک کتاب برای ۱۰ - ۱۲ سال

زیر دسته بندی ها
واژه‌نامه‌ی چیستانی- تصویری، کتابی مرجع برای گروه پایه‌ی پیش‌دبستان و سال‌های
یکشنبه, ۷ اسفند
افسانه‌ی درخت خرما و بزی، بازنویسی از افسانه‌ی «درخت آسوریک» است. درخت آسوریک، کهن‌ترین متن ادبی کودکان ایران است که نزدیک به 3000 هزار سال قدمت دارد و داستانی منظوم به زبان پهلوی است. این افسانه در دوران ساسانیان نوشته شده و به دست ما رسیده است. در این افسانه، درخت خرما و بز در جدال لفظی با یکدیگر، هریک سودمندی‌های خود را به رخ دیگری می‌کشد تا برتری خود را ثابت کند.
سه شنبه, ۱۸ بهمن
 همه‌ی فیل‌ها خاکستری هستند، اما المر از فیل‌های دیگر متمایز است. پوست او طرحی از چهارخانه‌های رنگارنگ دارد و به هر کجا قدم می‌گذارد، همه او را می‌شناسند. المر از اینکه همه او را می‌شناسند، راضی نیست؛ برای همین با تمشک‌های وحشی، خود را به رنگ خاکستری درمی‌آورد تا شبیه باقی فیل‌ها شود. در سایت کتابک بخوانید: معرفی کامل کتاب المر این داستان تفاوت‌های فردی را به کودکان می‌آموزد و خودپذیری را ستایش می‌کند.
دوشنبه, ۱۷ بهمن
کتاب‌های زیر از جمله کتاب‌هایی هستند که به موضوع خواب کودکان می‌پردازند: کتاب «آهای! گوسفند شیطون وقت خواب است» داستان دختر کوچکی به نام فیبی است که برای این‌که بتواند بخوابد، از همان راه‌حل قدیمی شمردن گوسفندان استفاده می‌کند، اما این‌بار گوسفندها مانند همیشه نیستند و خودشان تصمیماتی دارند.
دوشنبه, ۵ اردیبهشت
مجموعه کتاب «خانم مینگو» درباره‌ فلامینگویی ‌است که شاگردان مختلفی از جمله تمساح، جیرجیرک، قورباغه، موش خرما، اسب آبی، پاندا، ناروال و... دارد. در هر یک از جلدها خانم مینگو برنامه‌ای برای آموزش به شاگردانش ترتیب می‌دهد و در عین داستانی بودن کتاب، اطلاعات غیرداستانی و علمی اطلاعاتی به کودکان داده می‌شود. از این مجموعه تاکنون 3 جلد «خانم مینگو و اولین روز مدرسه»، «خانم مینگو و آمادگی در برابر آتش سوزی» و «خانم مینگو و دردسرهای هوای بد» منتشر شده است.
شنبه, ۲۰ فروردین
مجموعه کتاب «جرج میمون بازیگوش» مجموعه داستان‌های میمونی به نام جرج است که کنجکاوی‌هایش باعث ماجراهای مختلفی می‌شوند. جرج دقیقا شخصیتی مانند یک کودک با همه‌ی کنجکاوی‌هایش دارد. خواندن داستان‌های مجموعه کتاب «ماجراهای جورج، میمون بازیگوش» برای کودکان بسیار سرگرم کننده است. فعالیت‌های زیر در پیوند با داستان‌های مجموعه کتاب «ماجراهای جورج میمون بازیگوش» پیشنهاد شده‌اند. هر فعالیت را می‌توانید متناسب با داستان‌ انتخاب و اجرا کنید.
شنبه, ۲۰ فروردین
مجموعه کتاب «از سر تا دم» یک مجموعه کتاب علمی اطلاعاتی برای کودکان است، که با شیوه‌ای معماگونه کودکان را به خواندن اطلاعات علمی درباره‌ هر جانور تشویق می‌کند. تصاویر کتاب با تکنیک کلاژ ساخته شده‌اند و تصویرگر به‌خوبی جزییات بدن هر جانور را منعکس کرده است. کتاب‌های «دایناسورها از سر تا دم»، «جانوران اقیانوس از سر تا دم»، «بندپایان از سر تا دم» و «پرندگان از سر تا دم» 4 عنوان این مجموعه هستند.
سه شنبه, ۲۴ اسفند
«نویل» داستان پسر کوچکی است که به همراه خانواده‌اش به خانه جدید اسباب کشی می‌کند. هیچ‌کس نظر او را درباره اسباب‌کشی نپرسیده است. او حالا هیچ دوستی ندارد و تنهای تنهاست و بدترین بخش ماجرا هم همین است.
یکشنبه, ۲۲ اسفند
کتاب «فیل ماکارون» داستانی است درباره یک فیل و دوستانش که با هم متحد می‌شوند تا کانگوروهایی که بر شهر آن‌ها حکومت می‌کنند را شکست بدهند. کتاب درباره این است که چه کسی قانون‌ها را تعیین می‌کند، و چه کسی باید آن‌ها را بشکند. درباره رشته و تغییر است، قوانین و لازانیا. کتاب «فیل ماکارون» به ما نشان می‌دهد که قوانین از سنگ ساخته نشده‌اند، درست مثل پاستا، قوانین هم یکی دیگر از ساخته‌های ما هستند.
شنبه, ۱۳ آذر
«کلاه شادی» داستان شش دوست است که یک روز همگی بی‌حوصله هستند. اما با گرفتن هدیه مخصوص که یک کلاه است، شاد می‌شوند.
چهارشنبه, ۱۰ آذر
«این گوزن مال من است» داستان پسری به نام ویلفرد و گوزنی است که یک دفعه سر و کله‌اش پیدا می‌شود و ویلفرد تصور می‌کند او جانور دست‌آموزش است. اما به‌تدریج متوجه می‌شود، ویلفرد که جانوری از حیات‌وحش است، زندگی را با قوانین مورد قبول خودش می‌گذراند، نه قوانینی که ویلفرد وضع کرده است و برای هیچ‌کسی هم نیست.
سه شنبه, ۲ آذر
مادربزرگ و نوه‌اش را بذرها و گیاهان در «من و یک گلدان خالی» به هم پیوند می‌دهند. روایتی لطیف از دوستی با طبیعت و تخیل.
شنبه, ۲۹ آبان
مجموعه کتاب «باشگاه کتاب‌خوانی بانی» موضوع اصلی‌اش عشق به کتاب بانی و دوستانش و ماجراهایی است که هربار برای او و دوستانش رخ می‌دهد. داستان‌های کتاب‌های این مجموعه که تاکنون 2 جلد «باشگاه کتاب‌خوانی بانی» و «باشگاه کتاب‌خوانی بانی، به مدرسه می‌رود» از آن منتشر شده است، روان و ساده است. متن‌های هر صفحه بخش کمی از فضا را گرفته‌اند و بقیه، تصاویر بسیار زیبای رنگی و بزرگی است که کودکان را به خوبی در حال و هوای داستان‌ها قرار می‌دهد.
شنبه, ۲۲ آبان
کتاب «مهمانی هیولاهای دندان» درباره خرس کوچکی به نام کودی است. کودی خوردن شیرینی و شکلات را خیلی دوست دارد. اما وقتی دندانش درد می‌گیرد و مجبور می‌شود پیش دکتر رایکو برود متوجه می‌شود که غیر از او، هیولاهای دندان هم شیرینی و شکلات را خیلی دوست دارند. دکتر رایکو برای کم شدن درد دندان کودی مجبور می‌شود علاوه بر شستن دهان کودی، به کمک مته کوچک دندانپزشکی هیولایی که داخل دندانش قایم شده را هم بیرون بکشد. دکتر رایکو از کودی می‌خواهد که بیشتر حواسش به دندان‌هایش باشد و حتماً بعد از خوردن شیرینی و قبل از خواب دندان‌هایش را مسواک بزند.
چهارشنبه, ۱۹ آبان
کتاب «کارل و معنای زندگی» داستان یک کرم خاکی است. او روزهای خود را با خوشحالی در حال تونل زنی در خاک می‌گذراند تا این‌که یک موش صحرایی از او یک سوال ساده می‌پرسد و باعث می‌شود کارل دست از کار روزانه خود بکشد: «چرا این کاره را هر روز می‌کنی؟» جستجوی کارل برای یافتن پاسخ این پرسش او را به یک ماجراجویی می‌رساند تا با تمام جانوران جنگل ملاقات کند. هرکدام از جانوران معنایی برای کاری که انجام می‌دهند دارند که خب هیچ‌کدام از آن‌ها معنای زندگی کارل نیست. اما سرانجام کارل هم معنای زندگی‌اش را می‌یابد.
دوشنبه, ۱۷ آبان
کتاب «باغچه‌ی پسرک» داستان تلاش پسرکی است که می‌کوشد به طبیعت رو به نابودی شهر کمک کند تا خود را بازسازی کند.
شنبه, ۱۵ آبان
کتاب «خرسی به نام یکشنبه» در قالب داستانی بلند برای کودکان نگاشته شده است. داستان «خرسی به نام یکشنبه» روایت شروع ارتباط پسر بچه‌ای با یک خرس عروسکی است که از زبان نگارنده داستان تعریف می‌شود.
چهارشنبه, ۱۲ آبان
«یولانته در جستجوی کریسولا» داستان یک دوستی بی‌پایان است. دوستی‌ای که حتی با مرگ هم تمام نمی‌شود، چون یولانته دوستش کریسولا را برای همیشه در قلب‌اش احساس می‌کند.
شنبه, ۸ آبان
کتاب «درخت دستکشی» کتابی است در ستایش تفاوت‌ها. پسرک کتاب درخت دستکشی، متفاوت با دیگران است و خود این تفاوت را پذیرفته. او می‌داند که متفاوت بودن باعث خنده، ناراحتی دیگران و در بعضی مواقع باعث اذیت کردنش می‌شود. اما پسرک خود متفاوتش را پذیرفته و از اینکه گوشه‌گیر است و تنهایی را دوست دارد لذت می‌برد. پسرک برعکس دیگران که معمولاً با هم کاری را انجام می‌دهند به تنهایی کارهایی را انجام می‌دهد و از این بابت خوشحال است. اما کاری که از همه کارهای تنهایی‌اش بیشتر دوست دارد، بالا رفتن از درختش است.
شنبه, ۱ آبان
«این کتاب پر از اشتباه است» چون یک چشم بزرگ‌تر از آن یکی نقاشی شد، وای اشتباه شد! و یک نقاشی عجیب که خراب شده، یک قورباغه-گربه-گاو عجیب؟ اما می‌شود آن را به بهترین بوته نقاشی تبدیل کرد. و لکه‌های جوهری که این طرف و آن طرف پخش شده‌اند، انگار که از اول قرار بوده مانند برگ‌های شناور در باد باشند.
چهارشنبه, ۲۸ مهر