معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا

در این صفحه کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی شده‌اند.

نوجوانان در این سن احساس استقلال بیشتری دارند و با توجه به ویژگی‌های دوران بلوغ، ممکن است دچار سرکشی یا تضاد با خانواده شوند. دوران گذر از کودکی به بزرگسالی با بحران‌هایی همراه است که لازم است در این دوره با شکیبایی در کنار فرزندمان بمانیم.
خواندن کتاب‌هایی که به ویژگی‌های دوره‌ی بلوغ می‌پردازند، برای نوجوانان بسیار اهمیت دارد. پیدا کردن هویت، استقلال فردی، کسب اعتماد به نفس و تقویت مهارت‌های حل مساله و رویارویی با مشکلات زندگی، از موضوعاتی هستند که برای این سن توصیه می‌شوند.

در مقاله‌ای در وبسایت هدهد نیز، 19 تا از بهترین کتاب‌های نوجوانان را به شما پیشنهاد داده‌ایم که می‌توانید تهیه کنید. توصیه می‌کنیم حتماً به این مقاله سر بزنید.

زیر دسته بندی ها
کتاب «اپل و رین» تازه‌ترین اثر نویسنده‌ی محبوب و پرافتخارِ رمان‌های نوجوان، سارا کروسان است؛ داستانی خواندنی و تأثیرگذار که احتمالاً هر نوجوانی (به‌ویژه دختران) با اشتیاق آن را تا انتها دنبال خواهد کرد. کروسان به زیبایی توانسته است احساسات و درونیات اپل را به تصویر بکشد و خواننده را، در مسیر رشد اپل از کودکی به نوجوانی، با او همراه کند. این کتاب داستانی واقع‌گرا و پرکشش درباره‌ی بزرگ شدن، مهارت عشق ورزیدن و روابط انسانی است.
یکشنبه, ۱۵ بهمن
کتاب «شال‌گردنی با رنگ‌های تابستانی» حاصل دومین همکاری مشترک صفورا نیری، در مقام شاعر، و سلیمه باباخان، در مقام تصویرگر، است. صفورا نیری شاعرِ حوزه‌ی نوجوان، شاعرِ شور زندگی، نگاه تازه به طبیعت و صلح است. آنچه شعرهای او را از شعر دیگر شاعران جدا می‌کند، وزن طبیعی و شناخت عمیق شاعر از بافت و ویژگی‌های زبان فارسی در قالب زبانی است که سنت شعر و شاعری در آن ریشه‌دار است. در حقیقت، نیری ظرفیت‌های زبان فارسی را به کار گرفته است تا از دریچه‌ی احساس نوجوانان با آن‌ها به زبان شعر سخن بگوید.
یکشنبه, ۱ بهمن
کتاب دو جلدی «به تماشای پرندگان برویم!» کتابی غیرداستانی و علمی-اطلاعاتی با موضوع پرنده‌نگری است. تماشای پرندگان یا پرنده‌نگری یعنی دیدن و چشم داشتن تفریحی به پرندگانِ زنده در زیستگاه طبیعی‌شان.
یکشنبه, ۱۷ دی
کتاب «ستاره‌ی پشت پنجره» داستانی لطیف و تأثیرگذار درباره‌ی ماجراجویی‌های خواهر و برادری است که بعد از ناپدید شدن مادرشان، نزد سرپرستی موقت آمده‌اند. آنیای 10 ساله و نوآی 5 ساله مدت‌ها تحت خشونت خانگی پدرشان بوده‌اند و حال نیز مادرشان را از دست داده‌اند. با وجود این، هردو باور دارند که مادرشان تبدیل به ستاره‌ای پرنور در آسمان شده است و همیشه حواسش به آن‌هاست؛ چون مادرشان به آن‌ها گفته بود: «انسان‌هایی که قلبی درخشان دارند، هیچ‌وقت از دنیا نمی‌روند، بلکه به ستاره تبدیل می‌شوند.»
سه شنبه, ۱۶ آبان
مجموعه کتاب‌های «افسانه‌ی امبر»، مجموعه‌ای بی‌نظیر و بسیار مشهور در ژانر فانتزی - حماسی است که روایتگر جهانی مملو از واقعیت‌های موازی و دنیاهای بی‌پایان است؛ دنیاهایی که سایه‌ای از دنیای واقعی و اصلی یا همان دنیای امبر هستند.
یکشنبه, ۷ آبان
کتاب «پیشگویی گلنداور»، جلد اول از مجموعه‌ی چرخه‌ی زاغ‌ها، رمانی برای نوجوانان در ژانر فانتزی، ماجراجویانه و عاشقانه است. این کتاب پرکشش فضایی نزدیک به مجموعه‌ی محبوب «گرگ و میش» (Twilight) دارد. داستان درباره‌ی گروهی از دوستان نوجوان است که برای حلِ معمایی پیچیده، درگیر ماجراجویی‌های عجیبی در دنیای ماوراءالطبیعه شده‌اند.
چهارشنبه, ۱۹ مهر
کتاب «خانه‌ی پله‌ها»، از مجموعه شاهکارهای علمی-تخیلی نشر کتابسرای تندیس، بر نیمه‌ی تاریک وجود انسان‌ها انگشت می‌گذارد. کتاب «خانه‌ی پله‌ها» ماجرای پنج نوجوان یتیم است. پنج نوجوان با پیشینه‌های بسیار متفاوت: یکی به تازگی پدر ثروتمندش مرده و آسودگی زندگی پرزرق و برق‌اش را از دست داده است و دیگری، جنگ پدرش را از او گرفته و مدت بیش‌تری را در یتیم‌خانه سر کرده است. این پنج نوجوان بی‌آنکه تصویر روشنی به یاد داشته باشند، به این هزارتوی پلکانی آورده شده‌‌اند.
چهارشنبه, ۱۲ مهر
کتاب «جولیا و کوسه» داستان جست‌وجوی دیوانه‌وار جولیا برای پیدا کردن کوسه‌‌ای است که مادرش را تا مرز فروپاشی روانی کشانده است؛ روایتی با طنزی ملایم و دلچسب درباره‌ی عشق به خانواده، دوستی و سلامت روان. نویسنده، ارتباط جولیا با مادر، و البته پدرش را، با ظرافت و زیبایی به تصویر کشیده است و احساسات جولیا در قبال آن‌ها را به‌خوبی توصیف می‌کند: جولیا عاشق مادرش است و از معاشرت با او لذت می‌برد. اما گاه از دست او عصبانی می‌شود و گاه نیز عمیقاً برای او و آنچه در انتظار خانواده‌شان است نگران می‌شود.
یکشنبه, ۹ مهر
کتاب «آخرین خرس» داستان دوستی دختری به نام ایپرل با یک خرس قطبی است؛ دوستی‌ عمیق و تکان‌دهنده‌ای که به هردوی آن‌ها کمک می‌کند. ماجرا از این قرار است که ایپرل به آخرین خرس جزیره کمک می‌کند تا زنده بماند و به خانه‌اش در سولبارد بازگردد، و خرس هم به ایپرل کمک می‌کند تا بتواند احساساتش را بشناسد، آن‌ها را بروز دهد و با پدرش حرف بزند.
سه شنبه, ۴ مهر
کتاب «انجمن ارواح غمگین (1)»، داستانی گرافیکی است که دغدغه‌ها و احساسات پیچیده و گاه متناقض نوجوانان را در قالب داستانی دل‌گرم‌کننده و شیرین توصیف می‌کند. قهرمان داستان، مانند بسیاری از افراد در سنین نوجوانی، احساسات گوناگونی را تجربه می‌کند: اضطراب، افکار مزاحم و بازدارنده، چالش در تعاملات اجتماعی و نگرانی برای آینده.
یکشنبه, ۲۶ شهریور
رمان «شهریار آینده» نوشته‌ی کریستوفر ساموئل یود، نویسنده‌ی انگلیسی داستان‌های علمی- تخیلی است. او سال‌ها با نام اصلی خودش (یود) برای بزرگسالان داستان می‌نوشت، اما موفقیت و شهرتی به دست نیاورد. در حقیقت، شهرت او به سبب داستان‌های علمی- تخیلی است که برای نوجوانان نوشته ‌است. این داستان‌ها واکنش انسان‌ها را در شرایط سخت زندگی نشان می‌دهند.
یکشنبه, ۱۹ شهریور
دنیای مومی‌ترول‌ها پر از خیال‌های زیباست؛ دنیایی آرام و جادویی، پر از عشق و دوستی، ماجراجویی و البته فلسفه. مجموعه کتاب‌های «مومی ترول ‌ها» مجموعه‌ای بسیار مشهور است که در دسته‌‌ی ادبیات کلاسیک کودکان قرار می‌گیرد. مومی ترول‌ها (در ترجمه‌های دیگر مومین‌ها) موجودات افسانه‌ای گرد و سفید و شیرینی هستند شبیه به اسب‌آبی. اما هیچ ربطی به اسب‌های آبی ندارند. 
دوشنبه, ۱۳ شهریور
در کتاب «مراقبت از یک سیاه چاله‌ی خانگی»، دوستیِ دختری به نام استلا با سیاه‌چاله‌ای تنها، او را به سمت مواجهه با غم از دست دادن پدرش سوق می‌دهد. این رمان بدیع، تأثیرگذار و بامزه‌ی نوجوانان به مضامینی چون اندوه از دست دادن، عشق به خانواده و کشف و شناخت خود می‌پردازد و به‌خصوص برای نوجوانانی که به فضا و کیهان علاقه‌مندند بسیار جذاب و خواندنی است.
چهارشنبه, ۸ شهریور
رمان «بلارت پسری که حال نداشت قهرمان باشد» داستانی جذاب و خواندنی با رخدادهایی عجیب و تازه و خنده‌دار است. دومینیک بارکر در سال 1966 در انگستان به دنيا آمد.
یکشنبه, ۵ شهریور
رمان «آنی شرلی در گرین گیبلز» اقتباسی تصویری در قالب کمیک‌استریپ است. این اثر به قلم ماریا مارزدن و تصویرگری برنا تاملر از رمانی به همین نام، نوشته‌ی لوسی مونتگمری، یکی از مشهورترین نویسندگان کودک و نوجوان در جهان برگرفته شده است. این نویسنده‌ی بزرگ بیست رمان به چاپ رسانده است که بسیاری از آن‌ها در سرتاسر جهان ترجمه و چاپ شده‌اند.  خرید کتاب کمیک استریپ
دوشنبه, ۲۳ مرداد
رمان «مرد کوچک» اثر اریش کستنر نویسنده، شاعر، فیلم‌نامه‌نویس و طنزپرداز آلمانی است. او را برای شوخ‌طبعی، نگاه تیزبینانه‌ی اجتماعی و داستان‌هایش برای کودکان می‌شناسند. اریش کستنر را «پدر ادبیات کودک و نوجوان آلمان» می‌دانند.
دوشنبه, ۱۶ مرداد
رمان «خانواده رابینسون» نوشته‌ی یوهان دیوید ویس نویسنده‌ی سوئیسی و بازنویسی آلبرتو دیزی است. است. یوهان ویس در برن سوئیس به دنیا آمد و در سال 1743 کشیش شد. وقتی چهار پسرش کوچک بودند، برای‌شان داستان‌هایی تخیلی از خانواده‌ای تعریف می‌کرد که کشتی‌شان شکسته بود. بعدها داستان خانواده‌ی رابینسون را بر همین اساس نوشت.
چهارشنبه, ۲۸ تیر
رمان «سه مرد در برف» نوشته اریش کستنر نویسنده، شاعر، فیلم‌نامه‌نویس و طنزپرداز آلمانی است. او یکی از محبوب‌ترین نویسندگان کودک و نوجوان آلمان است. اریش کستنر را بیشتر با کتاب «امیل و کارآگاهان» می‌شناسند که به سی‌ زبان ترجمه شده و در جهان مورد استقبال قرار گرفته است. از دیگر آثار او می‌توان به «سی‌ و پنجم ماه می»، «امیل و سه پسر دوقلو»، «وقتی که من بچه بودم» و «تیل، همه ‌کاره‌ی هیچ ‌کاره» اشاره کرد.
دوشنبه, ۲۶ تیر
«عمارت گالانت»، اثر ویکتوریا الیزابت شواب، داستانی اسرارآمیز است که هر خواننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. این رمان، داستان اولیویا پریور دختر نوجوان هفده‌ساله‌ای است که پدر و مادرش را از دست داده است. او با بقیه‌ی دختران مدرسه‌ی مریلانس تفاوت‌های زیادی دارد. اولیویا نمی‌تواند حرف بزند. سایر دخترانِ مدرسه او را عجیب‌و‌غریب می‌دانند و اولیویا را طرد می‌کنند؛ بنابراین او همیشه تنهاست. اما با وجود این هرگز اجازه نمی‌دهد نگاه‌های تحقیرآمیز دیگران مانع پیشرفتش شود. او امید را جایگزین ناامیدی و شادی را جانشین غم می‌کند تا همه بدانند که رسیدن به اهداف، با وجود مشکلات، کاری نه‌چندان آسان اما امکان‌پذیر و شدنی است.
دوشنبه, ۱۲ تیر
رمان «ایکه باگ» اثر جوانا رولینگ، متخلص به جی. کی. رولینگ نویسنده، تهیه‌کننده‌ی فیلم و فیلم‌نامه‌نویس بریتانیایی است. او را با مجموعه‌ی فانتزی «هری پاتر» می‌شناسیم که یکی از پرفروش‌ترین مجموعه کتاب‌های تاریخ ادبیات جهان است.
شنبه, ۱۰ تیر